Activeren in online onderwijs

De OU-module ‘activeren in online onderwijs’ is deel 2 van het afscheidscadeau van de rector. Deze module gaat over vormen van online onderwijs, het onderwijsproces, mogelijkheden, geschikte werk- en feedbackvormen en de rol van docenten in online onderwijs. Het belooft een ‘proeverij van de mogelijkheden’ te zijn. Na afloop had ik niet echt een bevredigd gevoel. Om in termen van eten te blijven: alsof je verkouden bent en het eten niet proeft. Je eet wel, maar het doet je niets. Het viel een beetje tegen dus. Hoe kwam dat?

Geen nieuwe inzichten

Ik denk dat het voor mij wel heel erg basiskennis was, en er dus teveel dingen waren die voor mij gesneden koek zijn. Denk aan de stappen van het ontwikkelproces of wat online onderwijs vraagt van de rol van de docent. Voor mij gaf dat geen nieuwe inzichten of ‘aha-erlebnissen’, waar dat in de eerste module wel gebeurde.

Lees ook: Wat is online onderwijs?

Andere verwachtingen

Het probleem zit misschien ook wel in de titel. Ik verwachtte iets te leren over manieren om in online onderwijs te activeren, terwijl een heleboel van de informatie over het (ontwerp)proces eromheen ging. En wat er wel over activeren gezegd werd, had voor mij niet genoeg diepgang.

e-learning

Vlees nog vis

Waar het voor mij dus niets nieuws bood en te weinig diepgang had, konden mensen zonder onderwijsachtergrond er ook niet mee uit de voeten (getuige de berichten in de discussiegroep). Dat geloof ik ook wel. Aangegeven werd dat je deze module ook zou kunnen bekijken in het kader van een leven lang leren, als je iets wilt weten over onderwijs ontwikkelen. Maar dat werkt natuurlijk niet zo. Daar sluit de inhoud van deze module ook niet goed op aan.

Om een lang verhaal kort te maken

Om hier niet nog meer woorden aan te verspillen: ik was niet enthousiast. Hopelijk is de derde micromodule beter. Keep you posted!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *