AI is booming business

AI is booming business

Of het aan mijn eigen LinkedIn-gedrag ligt of aan de mensen of de hashtags die ik volg weet ik niet, maar ik zie de laatste tijd veel bijdragen over AI (artificial intelligence). In mijn timeline zijn er veel mensen die de nationale AI-cursus promoten. Daarnaast zie ik ook andere dingen gebeuren. AI is booming business.

Performance AI

Zo lanceert Cap Gemini ‘Performance AI‘ een programma waarmee ze bedrijven ondersteunen om AI toe te passen. Denk aan schaalvergroting, het inzetten van AI om de kracht van mensen beter te benutten, om bedrijfsprocessen te transformeren, en om ethiek en innovatie. Ik vind het slim bedacht. Er zal zeker wel vraag naar zijn. Natuurlijk heeft het eigen Cap Gemini Research Institute hier ook onderzoek naar gedaan. Anders begint een organisatie als deze niet aan zoiets. Het moet natuurlijk ook geld in het laatje brengen.

Afstand tot de arbeidsmarkt

Op LinkedIn schreef ik zelf al eerder over het inzetten van technologie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Werkplekinstructie met augmented reality blijkt heel effectief te zijn. Het zorgt ervoor dat werknemers sneller werken, minder fouten maken en ingewikkelder taken kunnen uitvoeren. Die werkplekinstructie kan steeds ‘slimmer’ gemaakt worden en aangepast op de individuele behoeften van werknemers. Uiteindelijk kan het ook een leerinstrument zijn.

Fysieke ondersteuning

Technologie kan ook worden ingezet voor de fysieke ondersteuning van werknemers, bijvoorbeeld met een exoskelet of cobot. Een exoskelet is een uitwendig skelet dat rug, armen en schouders kan ondersteunen. Daarbij zie je ook al vervolgontwikkelingen. Van starre skeletten tot flexibele pakken met een slimme aansturing. Cobots zijn robots die ontwikkeld zijn om fysiek samen te werken met mensen op een werkplek.  Ze kunnen bijvoorbeeld assisteren bij assemblage.

robot

De moeite van het volgen waard

Misschien is dit een gevalletje van ‘alles wat je aandacht geeft groeit’, maar dat denk ik eigenlijk niet. Ik vind het interessante ontwikkelingen. Er gebeurt een hoop. Of het uitgangspunt nu commercieel is of duurzame inzetbaarheid (of beiden), doet er daarbij eigenlijk niet zoveel toe. Uiteindelijk moet er in een bedrijf geld verdiend worden. AI biedt daarbij andere en nieuwe mogelijkheden. Mogelijkheden die absoluut een positieve impact kunnen hebben op duurzame inzetbaarheid en daarom is het zeker de moeite waard om de ontwikkelingen te blijven volgen.

Reacties zijn gesloten.