Chat met Willem: leren van chatbots

Chat met Willem: leren van chatbots

Willem van Oranje is alive! Nou ja, virtueel dan. In werkelijkheid is hij natuurlijk al heel lang geleden vermoord door Balthasar Gerards. Maar uitgever ThiemeMeulenhoff en onderwijscentrum Helpr hebben hem weer tot leven gewekt met een chatbot. In ‘chat met Willem’ kun je hem al je vragen stellen. In deze blogpost leg ik uit wat een chatbot is en hoe je chatbots voor leren en ontwikkelen kunt inzetten. 

Chat met Willem

Wat is een chatbot?

Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie. Het zijn robots die met geschreven tekst automatisch kunnen reageren op vragen van gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan de virtuele medewerkers van klantenservices die je tegenkomt op websites.

Lees ook: de nationale AI-cursus

Hoe kun je chatbots inzetten voor leren en ontwikkelen?

Helen Blunden heeft al eerder een aantal toepassingen in een blogpost op een rijtje gezet. Chatbots kunnen:

  • je door een registratieproces van een online cursus of masterclass leiden
  • links en andere bronnen bieden op het moment dat jij dat nodig hebt (denk aan performance support)
  • suggesties geven over aanvullingen of verdiepende materialen (na afloop)
  • notificaties geven over uit te voeren taken, bij te wonen sessies of andere relevante nieuwtjes
  • berichten vervangen die normaliter via email worden verstuurd
  • worden gebruikt bij de evaluatie

Dit zijn vooral voorbeelden van faciliterende chatbots. Maar chatbots kun je ook inzetten voor educatieve toepassingen en reflectie. Ennuonline geeft daar een mooi overzicht van.

Beperkingen van chatbots

Je hebt zelf vast ervaring met conversaties met chatbots waarin de chatbot er niet uitkwam met je vragen of vreemde antwoorden gaf. Een gesprek met een chatbot heeft zijn beperkingen, maar chatbots worden steeds beter. Dat komt omdat ze ‘opgevoed’ met kunstmatige intelligentie, waardoor ze leren van de antwoorden en steeds slimmer worden. Een leuke test vind je hier: chatbot or not. Lukt het jou om de chatbots te onderscheiden van echte mensen?

Chatbots kunnen lerenden prima helpen als de vragen routinematig zijn. Zodra het gesprek meer betekenisvol en complex wordt of er emotie bij komt kijken, wordt het moeilijker. Voor dat soort zaken zijn chatbots gewoon minder geschikt, omdat ze lastig te automatiseren zijn.

Chat met Willem

Ook de ‘chat met Willem’ heeft zijn beperkingen, bijvoorbeeld omdat het Nederlands van Willem van Oranje niet met de tijd is meegegroeid en ook broken links bevat. Qua didactiek gaat het de chatbot (gelukkig) wel wat verder dan alleen vraag en antwoord. Willem kan ook zelf vragen stellen om voorkennis te activeren en het niveau in te schatten. Dat helpt om de antwoorden gerichter te laten zijn. Daarnaast wordt ook extra uitleg gegeven, bijvoorbeeld met video’s. Al met al vind ik het een erg leuk initiatief en zeker de moeite waard om zelf ook eens te proberen!

Reacties zijn gesloten.