Gespreid oefenen bespaart geld

Gespreid oefenen bespaart geld

Dit is wel een heel erg clickbait-titel. Denk ik tenminste, of dat in werkelijkheid ook zo is moet nog blijken… Maar voordat je denkt dat je weer ergens ingetrapt bent: het is wel wat ik in deze blogpost wil uitleggen. Ik houd je dus niet voor de gek, want dat gespreid oefenen geld bespaart is absoluut waar.

Wat is gespreid oefenen?

Bij gespreid oefenen deel je de kennis of vaardigheden die je moet aanleren of waar je mee moet oefenen op in een aantal korte sessies, in plaats van dat je er één lange sessie aan besteedt.

Gespreid oefenen bespaart geld

Waarom gespreid oefenen?

Gespreid oefenen is een effectieve leerstrategie. Dat is keer-op-keer aangetoond in onderzoeken. Helaas is het ook een leerstrategie die nauwelijks toegepast wordt. En dat is zonde, want vergeleken met het niet-spreiden van oefenen:

  • kost het minder tijd
  • leidt het in minder tijd tot betere resultaten

Voor werkgevers is het daarmee een geldbesparende strategie, omdat het ervoor zorgt dat medewerkers zowel sneller als beter inzetbaar zijn.

Wat maakt gespreid oefenen effectief?

Er zijn verschillende verklaringen waarom gespreid oefenen effectief is. Eén daarvan verklaring is dat meerdere korte sessies je dwingen om de eerder geleerde stof terug te halen uit je langetermijngeheugen. Het geheugenspoor wordt hierdoor sterker. Bij één lange sessie wordt dit herhaalde herinneren niet van je gevraagd. Dat is daar immers niet nodig.

Een andere verklaring zit hem in de verschillende situaties, oftewel contexten, waarin je leert en toepast. Dit bevordert het onthouden en toepassen, omdat je datgene wat je moet leren steeds in een andere context opslaat in je geheugen.

Al met al leer je door gespreid oefenen beter en onthoud je langer wat je geleerd hebt. Dat geldt niet alleen voor het aanleren van kennis, maar ook voor het aanleren van vaardigheden. Een klassiek onderzoek dat dit laat zien is dat van Baddeley en Longman (1978). Zij onderzochten wat de invloed was van de lengte en de frequentie van training op het aanleren van een nieuwe taak. Daarbij was de conclusie dat de groep die de taak gespreid had aangeleerd, sneller leerde en de taak beter beheerste: in minder tijd een betere kwaliteit dus.

Waarom wordt gespreid oefenen nauwelijks toegepast?

Gespreid oefenen is dus aangetoond effectief en effectiever dan niet-gespreid oefenen. De voordelen voor werkgevers die hun medewerkers willen trainen in een bepaalde vaardigheid zijn duidelijk: het bespaart tijd en levert een beter resultaat op. Dat wisten we dus al in 1978, en toch doen we het (nog steeds) nauwelijks. Hoe komt dat?

Dat komt vooral omdat het niet makkelijker aanvoelt; het voelt alsof het meer tijd kost. Maar dat is niet zo: daarin wordt je bedrogen door je gevoel. Het onderzoek van Baddely en Longman (1978) liet dat ook zien. De groep die twee keer per dag één uur oefende, deed het beter dan de groep die twee keer per dag twee uur oefende. En zelfs een korte tijd gespreid oefenen (bijvoorbeeld 20 minuten), kan al een groot verschil maken. Dus: zet je gevoel opzij, tel uit je tijdwinst en ga op naar een sneller en beter resultaat!

Meer lezen over gespreid oefenen?

Reacties zijn gesloten.