Het succes van de YouTubeleraar

Het succes van de YouTubeleraar

Op YouTube zijn steeds meer filmpjes te vinden van echte leraren die echte lesstof doceren. En de leerlingen? Die zijn hun grootste fans. De Volkskrant schreef een artikel over het succes van de YouTubeleraar.

Format

Het format is simpel: de leraar staat voor een school- of digibord en neemt in één take de video op, die meestal 10 minuten duurt.  Veel van de leraren met zo’n YouTube-account begonnen met video’s maken om hun eigen leerlingen te helpen, maar merkten dat de filmpjes ook door anderen werden bekeken. Sommige docenten behaalden miljoenen views. 

De conjuctivus op de wijs van drank en drugs

Het artikel laat verder vooral veel voorbeelden zien. Daarbij is het de moeite waard om helemaal naar onderen te scrollen voor een totaal ander voorbeeld dan de standaard youtubeleraar: de conjuctivus op de wijs van drank en drugs. Ik vind het geniaal en wilde dat dit bestond toen ik ooit lang geleden dit soort kennis moest stampen.

Onderzoek

Amber Walraven linkte op Twitter naar een interessant (eigen) onderzoek over het effect van dit soort instructiefilmpjes. Met als onderzoeksvraag: In hoeverre is er een positief effect van korte instructiefilmpjes op toetsresultaten? Daarbij werd onderzoek gedaan onder VWO-leerlingen. De resultaten laten een significant en relevant positief effect zien als korte instructiefilmpjes worden gebruikt als voorbereiding op de toets.

Lees ook: YouTuben om iets te leren

Toepassing binnen L&D

Natuurlijk mag je deze onderzoeksresultaten niet één-op-één doortrekken naar het leren binnen een bedrijfscontext. Toch durf ik wel te zeggen dat ik de mogelijkheden wel zie en denk dat het ook werkt in die context. Uit een enquête onder de deelnemers aan het onderzoek bleek dat veel leerlingen (80%) het lastig vinden om de motivatie en concentratie te vinden om teksten te lezen, terwijl dat bij de filmpjes juist omgekeerd is. Dat is in een bedrijfscontext ook herkenbaar denk ik. En ja, dat is een uitspraak op basis van ervaring en niet op basis van onderzoek.

het succes van de YouTubeleraar

Los van dat ik denk dat het werkt, is het ook eenvoudig uit te voeren. Zet die ervaren collega voor een scherm of een machine, laat ‘m maar vertellen en neem dat op met je telefoon. Het filmpje zet je vervolgens op intranet, op een (afgeschermd) YouTube-account of in de digitale leeromgeving van het bedrijf. En die filmpjes hoeven ook helemaal niet heel ‘fancy’ te zijn. Het gaat erom dat je ziet wat je moet zien en vertelt wat er gebeurt en waarom. En dan weet je doelgroep die filmpjes echt wel te vinden.

Reacties zijn gesloten.