Hoe ontwerp je een goed leertraject?

Op de valreep van het einde van mijn Spotify-premium aanbieding (en ja, als ik had gewild had ik dat echt wel verlengd…), luisterde ik nog een podcast van Tjip de Jong. Dit keer vanaf locatie ‘ligbed in de tuin’. Lekker in de schaduw en op de wind. Topplek om meer te weten te komen over hoe je een goed leertraject ontwerpt.

Over hoe ontwerp je een goed leertraject?

In de podcast ‘hoe ontwerp je een goed leertraject’ praat Tjip de Jong met Mariël Rondeel die als adviseur werkt bij Kessels & Smit. Ik copy-paste een deel van de introtekst: De meeste van ons kunnen precies het verschil uitleggen tussen een hele goede en slechte training of opleiding. Vaak doen we dit op basis van eigen ervaringen. Is het echter ook mogelijk dit soort ‘leerervaringen’ bewust te ontwerpen? Zijn er uitgangspunten en kenmerken van een ontwerpproces die de kans op krachtige leerprocessen’ groter maken?

Hoe ontwerp je een goed leertraject?

Uit de podcast

Zoals gewoonlijk ga ik de podcast niet helemaal samenvatten, maar houd ik het bij datgene wat mij een ‘aha’, ‘o’ of ‘ja, natuurlijk’ ervaring gaf. Als jij andere dingen had willen weten, dan raad ik je aan de speakersnotes hier te checken. Mijn lijstje:

  • Bij leren vormt het werk het uitgangspunt. Wat doet iemand die succesvol is, wat zijn kritische situaties en wat doet iemand in die kritische situaties? Uiteindelijk is dat waar het om draait. Met leren wil je bereiken dat iemand in (kritische) situaties op het werk goed functioneert. Als je dat weet te realiseren ben je succesvol.
  • Daarbij is het dan nog maar de vraag of leerdoelen dan nog nodig zijn. Die situaties op het werk zijn immers eigenlijk al het leerresultaat. Dat vond ik wel een interessante gedachte. Ik maak altijd leerdoelen, maar is dat wel nodig? Want ik ga namelijk tegelijkertijd uit van het werk en wat iemand daar goed in maakt. Vaak is het zo dat als je dat weer detailleert naar leerdoelen je het grote geheel (waarvoor je opleidt) minder goed in het zicht hebt. Tegelijkertijd wil je meestal ook wel een opbouw maken om bij dat grote geheel uit te komen, en dan zijn leerdoelen wel makkelijk. Het kan meerdere kanten uit denk ik. In ieder geval geeft dit wel stof tot nadenken over waarom ik doe wat ik doe, hoe ik dat doe en in hoeverre dat zinvol is. Wordt vervolgd denk ik…
  • Als ontwerper is relationeel ontwerpen wel dé kunst van het vak. Dat maakt de kans op een effectief en succesvol leertraject een stuk groter.

Lees ook: Leren start met iets waar je goed in bent

Ook luisteren?

Je vindt de podcast op Spotify en de vodcast ervan op YouTube. Een beschrijving met speakersnotes en tijdcodes is hier te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *