Knowledge organisers: wat zijn dat?

Ja, knowledge organisers dus. Je weet wel… Ja, toch? Een zondagmiddagje op de bank doet je nieuwe termen leren. Of nou ja, het was eigenlijk eerder een soort ‘aha-erlebnis’ omdat ik de term bij nader inzien toch al wel kende. En er zelfs ook al eens wat mee gedaan heb. Al is het dan niet helemaal in de vorm die hier genoemd werd. In het kader van mijn eigen retrieval practice daarom een blogpost over knowledge organisers.

Knowledge organisers? *kijkt glazig*

Suzanne Lustenhouwer tweette dit:

Knowledge organisers

Wat maakt dat een knowledge organiser werkt?

Je onthoudt meer van een uitleg die wordt ondersteund met beelden, dan van een uitleg die alleen uit woorden bestaat. De combinatie van woorden en beelden zorgt voor sterkere sporen, waardoor de uitleg beter wordt onthouden. Bij declaratieve kennis is dat lastiger dan bij procedurele kennis. Dat komt omdat er een grote hoeveelheid informatie is, waarin je ordening en structuur moet aanbrengen. En dan biedt een knowledge organiser (ofwel een visueel schema ofwel een kennisordenaar) uitkomst. Zo’n organiser geeft zicht op de belangrijkste aspecten van de stof en maakt de samenhang zichtbaar. Daarbij kies je vormen en figuren die het beste passen bij de inhoud. Dat kan bijvoorbeeld een tijdlijn zijn, maar ook een Venndiagram, boomdiagram of een cyclus. In dit artikel vind je een aantal mooie voorbeelden hiervan.

Knowledge organisers

Lees ook: Activeren in online onderwijs

Kant-en-klaar, niet of voor de helft ingevuld?

Ik heb eerder volledig ingevulde organisers gemaakt. En ja, er zijn dus zeker uitgevers die deze vorm gebruiken. Ik ken er in ieder geval één. Je kunt je vast ook voorstellen dat je er nog meer van kunt leren als je de organiser zelf maakt, en deze dus niet al kant-en-klaar neerzet. Dat werkt echter alleen bij iemand die al een beetje is ingevoerd in de stof. Voor een beginner is dat lastig(er). Een mooie middenweg is daarom een halfingevulde organiser, waarop de belangrijkste begrippen al staan aangegeven en die zelf kan worden afgemaakt. Doordat je zelf schrijft leer je ook meer dan wanneer je alleen een kant-en-klaar schema leest.

Al met al denk ik dat een knowledge organiser een mooie methode is om weer eens te gebruiken. Zeker nu hij weer wat meer voorin mijn geheugen zit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *