Leerstijlen bestaan niet

Leerstijlen bestaan niet. Nee, echt niet! Ook al zou je het nog zou graag willen: het is niet zo. Maar toch komt dat concept iedere keer weer om de hoek duiken. En dan denk ik: ‘argh… nee, waarom nu weer.’ Het lijkt haast een onuitroeibare mythe. Dat is ook wat de Volkskrant erover schreef. En wat interessant is om hier ook nog een keer te benoemen. In de hoop dat het helpt :-).

Leerstijlen: de theorie

De één leert beter via beelden, de ander door te doen. Op deze manier onderscheidde Kolb in zijn leerstijltheorie (1983) vier verschillende gedragingen en bijbehorende leerstijlen. En het zou dan dus goed zijn om daarop in te spelen. Een wetenschappelijke onderbouwing daarvoor ontbreekt echter. Vergeet dit daarom dus vooral maar heel snel weer!

Waarom leerstijlen niet zo werken

  • De wetenschappelijke onderbouwing is er niet. Of is op zijn minst zeer mager. Als je daar meer over wilt lezen, dan is dit boek een aanrader.
  • In de praktijk is aansluiten bij leerstijlen (los van onwenselijk dus) ook onmogelijk. Omdat je nu eenmaal meestal te maken hebt met een groep lerenden. En daarbij is het niet te doen om op ieders individuele leerstijl in te spelen. Al zou je dat willen (maar nogmaals: dat moet je niet willen).
  • Je ‘bent’ geen leerstijl; je hebt alleen een voorkeur. Door iemand te ‘zien’ als zijn leerstijl kun je ongewenst een etiket plakken. Bijvoorbeeld: ‘Ja, dat is ook veel te theoretisch voor jou, logisch dat het niet lukt.’
  • Welk leermiddel en welke werkvorm je gebruikt, moet vooral afhankelijk zijn van het doel dat je nastreeft. Dan is het namelijk het meest effectief (en dat is wel wetenschappelijk bewezen). Het ligt bijvoorbeeld niet zo voor de hand dat je, om te leren fietsen, eerst een boek gaat lezen. Laten zien hoe het moet en daarna zelf proberen, werkt wel.
leerstijlen
Afbeelding van Anja🤗#helpinghands #solidarity#stays healthy🙏 via Pixabay

Mijn favoriete quote uit het artikel

Dit is wat mij betreft wel de ultieme samenvatting. Paul Kirschner zegt: ‘Ik zeg altijd: leerstijlen bestáán niet. Mensen hebben geen leerstijl, ze hebben een voorkeursaanpak. En wat we het liefst doen, is niet altijd het beste voor ons. Veel mensen verkiezen taart boven wortels, maar geen enkele diëtist zal dat aanraden.’