Leren leuk maken met escape rooms

Na een fietstochtje naar huis, had ik nog meer behoefte aan frisse lucht. Er was niemand die met me mee wilde, en ik had behoefte aan andere geluiden dan die van de eenden en schapen en zo. Een heel goed moment voor een podcast dus. Ik luisterde naar ‘Leren leuk maken met escape rooms‘ van TinQwise.

Over Leren leuk maken met escape rooms

TinQwise omschrijft hun podcast als: interviews met mensen uit het L&D-werkveld over leren, technologie en creatie. In deze aflevering spreekt Jean-Luc Laval met Saskia Tiggelaar, auteur van Social Learning Lab en werkzaam bij Noordhoff uitgevers. In haar vorige baan als onderwijskundige bij het Prinses Maxima Centrum ontwikkelden zij samen een educatieve escape room. Het gesprek gaat vooral over het hoe en waarom van escape rooms voor leren.

Leren leuk maken met escape rooms

Uit de podcast

En ja, ik miste mijn notitieboekje weer… Uit mijn geheugen dus wat punten uit de podcast:

  • Een vergelijking die werd gemaakt is die tussen leren (e-learning) en het eten van spruitjes. Ook al eet je die één-voor-één (microlearning), het blijven spruitjes.
  • Het gaat om het vertalen van leuk naar leren, waarbij alleen ‘leuk’ nooit het uitgangspunt of het enige doel is.
  • Begin met entertainment (het verhaal). Wanneer je met de puzzels en de leerdoelen begint, loop het het risico dat het een soort verkapte multiple choice toets wordt.
  • Gebruik principes van game design, zodat je mensen triggert het spel te willen (blijven) spelen.
  • Van een goede escape room leren mensen ongemerkt. En ze leren veel meer dan ze denken. Evalueren na het spelen van de escape room is daarom een must. Zo zorg je ervoor dat je onbewust leren, bewust maakt. Als je dit niet doet dan verlies je leereffect.

Lees ook: Teamwork. Leren van en met elkaar.

Ook luisteren?

Je vindt de podcast op Spotify. En wil je liever lezen dan luisteren? Dan vind je op de blog van Saskia Tiggelaar een uitgebreide post over ‘haar’ escape room.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *