Leren start met iets waar je goed in bent

Altijd leuk. Een nieuw online initiatief: een pod- en vodcast over leren, veranderen en innoveren van Tjip de Jong. Met in de eerste aflevering een gesprek met Joseph Kessels, die ik al inspirerend vind sinds mijn studietijd (laaaang geleden). Het gesprek gaat over hoe je leren op de werkplek aantrekkelijk kunt maken. In deze blogpost vind je een overzicht van de (lees: mijn) highlights.

Leren start met iets waar je goed in bent

Waar je goed in bent als vertrekpunt

Leren start met iets waar je goed in bent. Daarvoor is het belangrijk om na te denken over wat je wilt, wat je kunt en wat je leuk vindt. Dat is je vertrekpunt voor leren, omdat dit ervoor zorgt dat je er plezier aan beleeft. Daarnaast is het belangrijk dat je de ruimte hebt om zelf te bepalen (autonomie). Kortom: je leert vanuit waar je goed in bent, vanuit je eigen nieuwsgierigheid en plezier in je vak, en als je zelf de regie hebt.

Doen wat er van je gevraagd wordt of niet?

Maar dan kom je op je werk en dan blijkt het niet op deze manier te werken. Uiteindelijk moet je doen wat er van je gevraagd wordt. Dat kunnen dingen zijn die tegen je zin zijn, die niet bij je passen of waarvan je vindt dat ze niet werken. Dan kun je twee dingen doen: je voegt je of je doet dat niet. Als je ervoor kiest om je (tegen je zin in) te voegen, dan betekent dit eigenlijk dat je het eigen denken uitschakelt. Uiteindelijk ben je dan (helaas) bereid om alles te doen wat er van je gevraagd wordt. Ook dit is trouwens een vorm van leren: je hebt leren aanpassen aan hoe de hazen lopen. Je kunt hier zelfs heel goed in worden, al is dat niet per se iets wat gewaardeerd wordt. Maar je start dus niet meer met leren vanuit wat je goed kunt, niet meer vanuit wat je wilt leren en niet meer vanuit autonomie.

Rendementsdenken versus bevlogenheid

Als je niet voegt, maar plezier wilt (blijven) beleven aan wat je goed kunt, zie je dat er andere keuzes worden gemaakt. Denk aan een andere organisatie of gaan zzp’en. En dat is natuurlijk eigenlijk heel zonde, maar ook lastig te veranderen omdat er binnen veel organisaties een diep geworteld gevoel van wantrouwen is richting medewerkers: die zijn erop uit om de boel te vernaggelen. Dat uit zich in het idee dat je moet controleren, met formats en protocollen enzo. Terwijl mensen ook in beweging komen om anderen een plezier te doen of vanuit een hoger doel. Maar die beweging wordt afgeremd of zelfs gestopt door het rendementsdenken. Waarbij je dingen tegen je zin doet en de resultaten die je moet behalen niet jouw resultaten zijn.

Echte groei ontstaat vanuit bevlogenheid, niet door een managementplan. Denk maar aan start-ups die worden overgenomen door gevestigde bedrijven. Ze denken daarmee innovatie binnen te halen en een bepaalde dynamiek en gedrevenheid, maar die gaat verloren door er structuren en controles op los te laten. Een interessante vraag daarbij is: waar komt de drijfveer vandaan om groot te willen zijn, als de dingen die je bijzonder maken daardoor verloren gaan? Dat is allemaal rendementsdenken.

Het gevoel nodig te zijn

Joseph Kessels is een voorstander van duaal leren, waarbij jongeren veel vroeger dan nu in contact komen met de werkomgeving. Omdat ze dan andere dingen leren, zoals samenwerken en op tijd komen. Maar ook omdat ze daar het gevoel krijgen nodig te zijn en ervaren hoe het is om een bijdrage te leveren. Op school krijg je met boodschappen als ‘je moet je toetsen halen, anders moet je weg’, niet het gevoel dat je nodig bent. En het gevoel dat je nodig bent is een voorwaarde voor leven en leren.

Blijf zelf aan het stuur

De eindconclusie? Macht over anderen is de dood in de pot voor leren. Blijf aan het stuur van je eigen leren! Behoud je nieuwsgierigheid en start met leren vanuit waar je goed in bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *