Lessen uit de leerpsychologie voor effectieve trainingen

De webinar ‘lessen uit de leerpsychologie’ stond al een tijdje op mijn ‘nog-te-kijken-lijstje’. Maar nu, in de kerstperiode, heb ik de tijd ervoor gevonden. En ik deel mijn highlights met jullie.

Over lessen uit de leerpsychologie

Lessen uit de leerpsychologie is een webinar van Karin de Galan. Zelf omschrijft zij haar webinar als volgt: ‘Hoe leren mensen het meest effectief en wat betekent dat voor trainers? Over die vraag gaf ik woensdag 23 september 2020 een webinar voor de Nobtra. Daarin zet ik de belangrijkste lessen uit de leerpsychologie op een rij. Klinkt misschien saai, maar dat is het zeker niet. Veel mensen kijken het webinar in één adem uit.’ Nou, als dat laatste geen aanbeveling is, dan weet ik het ook niet meer.

Leerpsychologie

Bij leerpsychologie denk ik meteen terug aan mijn studietijd. Het was één van de eerste vakken die ik volgde. Met een boek dat, als ik ‘m nu terugzie, voelt als uit de oudheid. Maar hij staat nog steeds in de kast hoor. Ik kijk er nooit in, maar kan ‘m ook niet wegdoen.

Leerpsychologie is een onderdeel binnen de psychologie dat zich bezig houdt met het bestuderen van het leren van mensen. Hoe leren mensen? Op welke manieren kan dat efficiënt gebeuren? Hoe zorgen we ervoor dat het geleerde langer onthouden blijft? Onderzoek daarnaar resulteert in leertheorie: theorie over hoe mensen het beste leren. In essentie zijn er daar 9 van. Van de vergeetcurve van Ebbinghaus tot en met de derde editie van Richard Mayer’s boek over multimedialeren.

Lees ook: Leertheorieën op een tijdlijn

Uit de webinar

Zoals altijd geen samenvatting van de webinar, maar mijn highlights op een rijtje:

  • Trainingen met een combinatie van laten oefenen, informatie geven en demonstreren hebben het meeste effect. Alleen laten oefenen of alleen informatie geven heeft eigenlijk geen zin.
  • Een demo werkt omdat je met gedrag het effect laat zien.
  • Voorkennis ophalen is vrij inefficiënt. Een voorbeeld laten zien en mensen daarover laten praten is veel effectiever.
  • Een demo met wat fouten (van fout naar goed) werkt beter dan een ultiem perfecte demo. Contrast tussen de do’s en de don’ts leidt tot meer begrip. Daarnaast geeft het vertrouwen dat jij dat ook kunt.
  • Voorbeelden geven is heel belangrijk. Hoe meer verschillende voorbeelden des te makkelijker kunnen deelnemers de vertaling maken naar hun eigen situatie.
  • Een checklist helpt om het beter te doen. Het helpt je om te benoemen, waardoor er allerlei dingen gebeuren in je hoofd.
  • Leer je iemand met een checklist een kunstje? Dat kan zo zijn, als de checklist te strikt is opgesteld. Na de checklist komt nog het oefenen en daarin leer je iemand zijn eigen stijl ontdekken.
  • Oefenen én een huiswerkopdracht meegeven, leidt tot het beste resultaat qua toepassen in de praktijk. Degenen die je beiden laat doen, passen meer toe in de praktijk.
  • Vertrouwen in eigen kunnen is belangrijk bij het (durven) toepassen in de praktijk. Alleen een actieplanning (laten) maken is onvoldoende om toepassen in de praktijk te stimuleren.
  • Een training zonder (huiswerk)opdrachten is in feite weggegooid geld.