Meest gelezen blogs in 2020

Om dit (voor mijn blog) goede jaar te vieren, zet ik de drie meest gelezen blogs op een rijtje. Wie weet is dat voor jou, zo tussen de feestdagen door, fijn leesvoer. Dus: wat waren mijn meest gelezen blogs in 2020?

Maar eerst even terugkijken

Hoewel 2020 in veel opzichten een jaar was om maar heel snel te vergeten, was het voor mijn blog juist een goed jaar. Veel meer lezers wisten lezenoverleren te vinden. Hoe dat komt? Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Misschien had het te maken met de omslag naar online onderwijs? Tegelijkertijd worden er juist berichten over heel andere onderwerpen goed gelezen. Kortom: ik weet het niet. Maar leuk vind ik het zeker wel! En extra leuk was dat lezers mij ook persoonlijk wisten te vinden. Via LinkedIn, maar het gebeurde ook dat mensen met wie ik vergaderde vertelden dat ze mijn blog lezen. En dat vond ik dan best spannend: zo oog-in-oog (via scherm dat dan wel) met mijn lezers. In ieder geval heeft mijn blog leuke en interessante contacten én gespreksstof opgeleverd.

robot

Nummer 1: Van concreet naar abstract

Met stip op nummer 1 staat een blogpost over transfer van leren: van concreet naar abstract. De kern van deze blogpost? verschillende onderzoeken laten zien dat het geven van concrete voorbeelden transfer makkelijker maakt. Tegelijkertijd kan dit juist ook problemen geven. Leerlingen kunnen de voorbeelden namelijk ook uit hun hoofd leren waardoor er geen transfer is. De clou is daarom om niet alleen concrete voorbeelden te geven, maar langzaam een overgang te maken van concrete voorbeelden naar meer abstracte representaties. 

Lees deze blogpost

Nummer 2: Wat is online onderwijs?

Een goede nummer 2 is de blogpost over online onderwijs: wat is online onderwijs? Zou deze nummer 2 dan toch voortvloeien uit alle gebeurtenissen van dit jaar? In ieder geval schreef ik deze post naar aanleiding van een serie micromodules van de Open Universiteit. In deze blogpost vertel ik waarom de definitie van online onderwijs eigenlijk een beetje vreemd is, wat ingeblikt onderwijs is, dat motivatie hoe dan ook altijd het grootste probleem is bij (online) onderwijs (of de uitdaging natuurlijk…) en over de inbedding in organisaties. Zo teruglezend zag ik ook dat ik beloofd heb om nog een keer terug te komen op een bepaalde kwestie. Namelijk of mensen niet eerder bereid zijn om te betalen voor face-to-face-onderwijs dan voor online onderwijs. Bij deze beloof ik dat ik dat in 2021 ga doen.

Lees deze blogpost

Nummer 3: Duolingo

Op nummer 3 een post die ik rond een Griekenlandvakantie schreef: Duolingo. Ik was er net geweest (ja, lang geleden, toen dat nog allemaal kon) en vond het jammer dat ik niet goed genoeg kon communiceren. Het meest verbazingwekkende van Duolingo vond (en vind) ik dat het gratis is. En dat je ‘voor gratis’ zoiets goeds krijgt. Qua didactiek is het een combinatie van drill & practice en gamification-elementen. Dat is leuk, maar maakte ook dat ik er op een gegeven moment mee gestopt bent. Hoe verder ik kwam, hoe meer het als ‘gdwongen’ voelde om nog een level uit te spelen, zodat ik in de score bovenaan bleef staan. En voor mij werkte dat niet. Tegelijkertijd denk ik wel dat het het wel weer eens ga oppakken. Bijvoorbeeld als ik die Griekenlandvakantie weer mag plannen.

Lees deze blogpost