Mindgym, sportschool voor de geest

Mindgym, sportschool voor de geest gaat over hoe je in 12 weken meer focus, rust en energie kunt creëren. Voor het lezen was ik een beetje sceptisch. Zouden het niet te veel open deuren zijn of dingen die ik al weet? Zou het niet te zweverig zijn? Met mindfullness en meditatie heb ik niet zoveel. Toch ben ik eraan begonnen. De laatste tijd heb ik best veel op mijn bordje liggen. Om dat goed te kunnen doen, probeer ik zo productief mogelijk te werken. En nieuwe inzichten daarvoor zijn altijd welkom.

Mindgym, sportschool voor je geest

Wat belooft de tekst op de achterflap?

Bij goed voor jezelf zorgen denken we vaak aan veel bewegen en gezond eten, maar je zit pas écht lekker in je vel als je ook mentaal sterk bent. Wouter de Jong laat in Mindgym zien hoe je in 12 weken je mentale conditie kunt verbeteren. Door wetenschappelijke inzichten af te wisselen met praktische oefeningen en dankzij de vele mooie anekdotes, rake citaten en interessante weetjes zal dit boek zelfs de meest nuchtere lezers onder ons aanspreken.

Maakt het boek zijn beloften waar?

Het boek bestaat uit drie thema’s:

  1. aandacht
  2. compassie
  3. geluk

Ieder thema is opgebouwd uit verschillende hoofdstukken. Ieder hoofdstuk volgt hetzelfde stramien. Eerst wordt uitgelegd waarom dit onderwerp belangrijk is om je mentale conditie te verbeteren. Daarna volgen er verschillende oefeningen om hier zelf mee te trainen. Deze oefeningen zijn er in verschillende categorieën, die meer of minder tijd kosten. Je kunt daardoor zelf kiezen wat voor jou het beste past. Ieder hoofdstuk eindigt met een reflectie op wat je geleerd hebt, aan de hand van reflectievragen.  Zelf vond ik die wel heel fijn omdat ze hielpen om beter te focussen op waar het hoofdstuk echt over ging. Ik had die vragen daarom liever al aan het begin van het hoofdstuk gelezen.

Ik denk dat ik mezelf zeker tot de meest nuchtere lezers mag rekenen, maar niet alle delen van het boek spraken mij evenveel aan. Vooral het deel over compassie was voor mij te wazig en het voelde ook wel als veel van hetzelfde. De gedeeltes over aandacht en geluk vond ik wel interessant. Voor het deel over aandacht komt dat omdat ik mezelf daarin herken en daar eigenlijk wel wat aan wil veranderen. Het deel over geluk is gebaseerd op inzichten uit de positieve psychologie. De kern daarbij is dat het belangrijk is om dingen op een positieve manier te bekijken en dat positieve gevoel vast te houden. Ik ben van nature al wel van de ‘het-glas-is-halfvol-benadering’ en ‘probeer je vooral niet druk te maken om dingen die je toch niet kunt veranderen’, maar dat kan altijd beter.

Wat neem ik mee uit dit boek?

  • Mijn gedachten zijn niet vaak helemaal ‘uit’. Ik kan er ook wel eens te veel in blijven hangen. Soms voer ik in mijn hoofd hele gesprekken opnieuw. Dat voegt niets toe, kost energie en leidt af van waar ik werkelijk mee bezig ben of zou moeten zijn. Tegen mezelf zeggen dat die gedachten geen zin hebben, werkt niet altijd. Meestal ga ik dan hardlopen of in de tuin werken om mijn hoofd leeg te maken, maar er zijn grenzen aan hoe vaak je dat kunt doen ;-).  De oefeningen en tips uit het boek kunnen hierbij wel helpen denk ik.
  • Negatieve dingen onthoud je makkelijker en beter dan positieve dingen. Het zou daarom goed zijn voor mijn ‘mindset’ om (nog) bewuster bezig te zijn met de dingen die goed gaan en waar ik blij van word. Dan kan ik van daaruit proberen om dat gevoel langer vast te houden, waardoor ik me vaker fijner voel.

Vind ik het een aanrader?

Ja en nee. Ik vond de vooral de wetenschappelijke inzichten en de manier waarop die opgeschreven zijn fijn. Het boek is goed onderbouwd en leest lekker. Het heeft me zeker inzichten opgeleverd. Tegelijkertijd was ik halverwege ook wel een beetje klaar met het boek. Het stramien gaat dan vervelen. Ik kan me voorstellen dat dit anders is als je het boek gebruikt zoals het bedoeld is. Je leest normaal gesproken iedere week een hoofdstuk, en gaat dan een week lang aan de slag met de oefeningen. Ik heb meerdere hoofdstukken achter elkaar gelezen en af en toe eens een oefening gedaan. Of dit boek voor jou ook een aanrader is, hangt er dus denk ik ook van af hoe je het boek wilt gebruiken.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *