Tablets, Netflix en formatief toetsen

Tablets, Netflix en formatief toetsen

Op LinkedIn en Twitter like ik van alles. Vooral met het idee om later (in het weekend, als ik tijd heb…) te bekijken wat ik ervan vind en of ik er wat mee wil doen. Hieronder deel ik dat met jullie.

Tablet de deur uit, het boek is terug

De kop van dit artikel in het Algemeen Dagblad is vooral sensatiezoekerij.  Niet de tablets bleken het probleem, maar het gebrek aan didactisch inzicht van de school. Lees en huiver. Fons van den Berg schreef op LinkedIn een interessante analyse: festival van gemiste kansen.

Netflix voor het onderwijs

Een ander artikel in de categorie ‘lees en huiver‘. Het komt van Marketingfacts, en gaat over het bedrijf Faqta dat zichzelf ziet als de Netflix van het onderwijs. Video’s kijken is echter nog geen effectieve didactiek. Daarvoor is bijvoorbeeld sturing nodig. En dat kinderen van nu beelddenkers zouden zijn (au!), maakt nog geen effectief leren. Er valt van dit artikel een heleboel te vinden. Wilfred Rubens deed dit al in zijn artikel: Netflix voor het onderwijs kan leiden tot didactische drama’s. Ik sluit me daarbij aan.

Platform leren van toetsen

De nieuwe website van het platform leren van toetsen is online. Hier plaatsen verschillende hogescholen informatie over formatief toetsen. Dat doen ze in de vorm van onderzoek, good practices en praktische tips voor docenten. Het ziet er gedegen uit, en de praktische vertaling wordt niet vergeten. Ik denk dat ook mbo-onderwijsontwikkelaars en docenten plezier kunnen hebben van deze website. Het meeste is daar ook prima toepasbaar. Met dank aan Dominique Sluijsmans voor de Twitterpost.

Topsport is formatief toetsen

Met de Olympische Winterspelen in Pyeongchang nog vers in het achterhoofd… Ook in het schaatsen wordt formatief getoetst: trainen en testen leveren unieke reeks op. Coach Jac Orie heeft een wetenschappelijke achtergrond en gebruikt die in de topsport. Alles wordt gemeten, data worden opgeslagen en van daaruit wordt verder gedacht.  Hij zegt: ‘Het is eigenlijk trainen, testen, trainen, testen, trainen en testen; een soort cirkel. En in die cirkel staat leren.’ Met dank aan Wilma Kippers voor de Twitterpost.

Reacties zijn gesloten.