Thuiswerken is topsport

Thuiswerken is topsport. Of: thuiswerken kun je vergelijken met topsport. Of: thuiswerken zou je moeten doen volgens de ‘regels’ van de topsport. Zoals je ziet, was er best een hele rits aan mogelijkheden voor de titel van deze blogpost. Maar ik ben toch maar gegaan voor degene die het meest aanspreekt (denk ik). Bovendien vind ik alleen of heel veel thuiswerken best wel topsport. En merk ik zelf ook dat het beter en makkelijker gaat als ik een bepaald stramien aanhoud. De afgelopen week kwam dat stramien en allerlei tips voor vitaal thuiswerken meerdere keren langs. Tijdens een training over breinvriendelijk werken, op LinkedIn, in een mail van HR… En al ben ik hiermee dan dus wel de ‘zoveelste’, het kan best interessant zijn om wat ik langs heb zien komen eens op een rijtje te zetten. Dat is dus precies wat ik hier ga doen.

Afbeelding van anncapictures via Pixabay

Tips uit de topsportwereld die je helpen om het thuiswerken vol te houden

Als hobby-hardloper volg ik op Instagram een aantal hardloop-atleten. Die zie je (en ja, ik weet dat je op Instagram niet alles ziet) vooral trainen, eten en herstellen. Leiderschapscoach Godelieve Meeuwissen stelt dat genoeg slapen, voldoende bewegen, goed eten en ontspannen allemaal nodig is om het thuiswerken vol te houden. Rol niet direct vanuit bed door naar je werkplek, maar doe eerst een warming-up om scherp te worden (je spieren op te warmen). Eerder zat die warming-up bijvoorbeeld al in de reis naar het werk. Nu moet je daarvoor iets anders verzinnen. De mijne is een rondje wandelen, voordat ik aan het werk ga. En er is ook de kracht van pauze nemen (herstellen). Je kunt niet 8 uur achter elkaar gefocust zijn. Ook niet met veel koffie. Een pauze maakt je weer fris en daarmee uiteindelijk productiever. En verder: eet op vaste tijden, eet gezond, beweeg genoeg, slaap goed en stop op tijd. Ben je leidinggevende? Vergeet dan niet dat je een voorbeeldfunctie hebt en geef dan ook het goede voorbeeld. En dat ene mailtje om 20.00 uur? Dat stuur je dan dus gewoon niet.

Lees ook: Leren in lockdown

Breinvriendelijk werken

Breinvriendelijk werken. Dat was dus de training die ik afgelopen week kreeg. Of eigenlijk was het meer een presentatie. En hoewel ik niet zoveel nieuws gehoord heb, bracht het een aantal dingen wel weer meer ‘on top of mind’. Bijvoorbeeld dat wij mensen niet goed in multitasken. En dat, als je dat dan toch doet, die verschillende taken allebei veel meer tijd kosten. Dus niet doen! Ook niet eventjes. En ook niet als het maar een heel klein taakje is. Daarnaast vond ik het voorbeeld van de jacht op olifanten ook een mooie. Als je jaagt op olifanten, laat je dan niet afleiden door alle konijnen(taakjes) die eromheen springen. Focus op wat je moet doen dus. Gericht bezig zijn met wat je moet doen. En je daarin niet laten afleiden en/of anderen laten bepalen wat je doet. Net als die topsporter die traint om te presteren op de Olympische Spelen, zonder zich te laten afleiden door randzaken.

wandelen
Afbeelding van SnapwireSnaps via Pixabay

Een wandelpauze is geen verloren tijd

Je schuldig voelen dat je onder werktijd naar buiten gaat is nergens voor nodig. Omdat je na dat wandelingetje weer fris bent en vol nieuwe ideeën weer aan het werk kan. Het is goed voor je gezondheid en vermindert stress- en burn-outklachten. Idealiter zou het heel normaal moeten zijn dat je tijdens een werkdag een ommetje maakt, in plaats van dat je raar wordt aangekeken of het idee hebt dat je kostbare werktijd verloren hebt.

thuiswerken
Afbeelding van William Iven via Pixabay

Inspiratie voor thuiswerken

Miriam Boer van de AVL Academie deelde op LinkedIn een document van drie pagina’s vol met tips over thuiswerken. En dan niet alleen de standaardtips, die je zelf ook wel zou kunnen bedenken, maar ook verrassende tips. Waarvan je denkt: ‘o ja, dat kan natuurlijk ook’. Een tip die ik al heb toegepast is: maak het gezellig. Mijn werkplek was altijd een beetje kaal en saai, maar inmiddels is het een fijne plek om te zijn. Inclusief veel planten en mooie oudroze muren. En in de categorie ‘minder voor de handliggend’: vraag ook eens aan je leidinggevende hoe het met hem/haar gaat. Want dit is ook voor je leidinggevende een bijzondere en lastige tijd.