Waarom onderwijskunde studeren?

Ik kan best jaloers zijn op iedereen die uit volle overtuiging een studie heeft gekozen. Nee, dan kom ik… geen flauw idee wat ik wilde. Ik was echt een talenmeisje, maar niet geschikt om voor de klas te staan. Daar was ik (toen zeker) veel te verlegen voor. Omdat ik goed kon schrijven, kwam mijn moeder met het idee om onderwijskunde te gaan studeren. Want dan zou ik lesmateriaal kunnen schrijven. En dus schreef ik me in voor Pedagogische Wetenschappen in Leiden, met het idee om voor de afstudeerrichting onderwijskunde te kiezen.

Mijn wijsheid achteraf: ik had beter kunnen kiezen voor een opleiding die direct begint met onderwijskunde. Dat had mij in het eerste, algemene jaar veel frustraties bespaard. Ik begon de studie pas leuk te vinden tijdens de colleges van hoogleraar Joseph Kessels over bedrijfsopleidingen. Toen wist ik dat dit het was. En daar heb ik later nooit meer over getwijfeld. Sterker nog: ik zou nu niet weten wat ik anders zou willen doen.

Waarom vind ik onderwijskunde zo leuk?

Het is mijn werk om ongegeneerd nieuwsgierig te zijn. Ik krijg kijkjes in de keuken bij veel verschillende beroepen: van kappers en schoonheidsspecialisten tot vrachtwagenchauffeurs en bouwmarktmedewerkers.  Hierbij kan en mag ik alles vragen, wat ik denk dat nodig is om de doelgroep werkelijk te begrijpen. Daarmee kun je als onderwijskundige namelijk het verschil maken. Domme vragen bestaan niet. Iedere vraag helpt je om een stapje dichterbij de beste leeroplossing te komen. Ik houd van de puzzel die het is om van leervraag en doelgroep tot leeroplossing te komen. Die puzzel ziet er iedere keer weer anders uit. En uiteindelijk is het zo gaaf als je iets concreets in handen (of op het scherm) hebt, waar je klant blij mee is. Hier kun je zien wat mijn collega’s en ik bijvoorbeeld maken.

Wanneer is onderwijskunde iets voor jou? Als je…

  • wilt weten hoe mensen leren en op welke manieren dat kan.
  • nieuwsgierig bent en het leuk vindt om je te verdiepen in verschillende onderwerpen en verschillende doelgroepen.
  • een brede interesse hebt.
    Tijdens je studie komen verschillende vakgebieden aan bod. Denk bijvoorbeeld aan pedagogiek, psychologie en sociologie.
  • goed kunt schrijven.
    Dat komt niet alleen van pas als je leermiddelen of examens ontwikkelt, maar is ook handig voor het schrijven van projectplannen of offertes.
  • analytisch kunt denken.
    Vaak is het probleem dat je op moet lossen niet het werkelijke probleem en/of zijn er verborgen deelproblemen. Het is aan jou om die op te sporen en de beste (leer)oplossing te bedenken.
Denk jij erover om onderwijskunde te gaan studeren? Of heb je vragen over het beroep? Laat het weten in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *