3 nadelen van e-learning
Op LinkedIn zag ik kort na elkaar een aantal posts over de voordelen van e-learning. Uiteraard van organisaties die e-learning verkopen. En daar werd ik recalcitrant van. Dus leek het een goed idee om eens wat te schrijven over de nadelen van e-learning. Om precies te zijn: 3 nadelen van e-learning. En daar ben jij vast ook benieuwd naar.
Nadeel 1: E-learnings duren vaak (te) lang
Laatst hoorde ik van iemand die ‘e-learning-moe’ was. Omdat ze voor haar werk vaak lange e-learnings moest volgen, die ook nog eens saai waren. Dat kun je als e-learningontwikkelaar natuurlijk gewoon anders doen, maar tegelijkertijd zijn dit soort uitspraken wel een teken aan de wand. Het laat zien dat je moet denken vanuit behoeften, dat je moet zorgen voor activiteit en dat ‘less’ eigenlijk altijd ‘more’ is.
Lees ook: Hoe lang mag een e-learning duren?
Nadeel 2: E-learnings lijken (te) vaak op een digitaal boek
Het hangt een klein beetje samen met het eerste nadeel, maar is toch anders. De laatste tijd heb ik een aantal e-learnings gevolgd van organisaties die niet per se zelf e-learningontwikkelaar zijn, maar wel een e-learning gemaakt hebben. Mijn ervaring is dat dit soort dingen vaak resulteren in een digitaal boek. Met als je gelukt hebt nog een aantal niet al te beste vragen tussendoor of na afloop. Natuurlijk is het een ‘crime’ om als onderwijskundige zelf een e-learning van een ander te volgen, maar ook als je dat punt opzij zet, blijven de frustraties. En kan ik mij dus helemaal voorstellen dat anderen die ook hebben. Voor een review en feedback op jouw e-learning mag je mij trouwens altijd vragen. Ik help je graag met tips om te verbeteren en zo je eigen klanten blijer te maken.
Nadeel 3: E-learnings hebben vaak geen effect op de prestaties op de werkvloer
Omdat de inhoud daar niet voor bedoeld is. Of omdat de inhoud daar net niet lekker mee matcht. Of omdat de inhoudsdeskundige helemaal los mocht gaan en je daardoor door de bomen het bos niet meer ziet. En ja, ik zet het nu misschien wel heel erg in het negatieve neer (en wat over the top wellicht), maar het is wel goed om je van bewust te zijn. Het maken van een e-learning is geen doel op zich. Het volgen ervan doe je vaak om iets op de werkvloer beter te kunnen doen. En dan mag je dus ook verwachten dat je als e-learningontwikkelaar van tevoren nadenkt over dat effect, hoe je dat gaat bereiken en ook hoe je dat gaat toetsen.