4 kernvragen bij het ontwerpen van een leerinterventie

4 kernvragen bij het ontwerpen van een leerinterventie

Stel je voor: je gaat aan de slag met het ontwerpen van een leerinterventie. Dan is het voor jezelf handig als je goed weet wat je eerst moet uitzoeken en analyseren. En als je dit proces goed kunt uitleggen aan je klant. Want in 9 van de 10 gevallen, moet je die ook meenemen in wat je precies gaat doen voordat die e-learning of die andere leerinterventie er is. Jij bent immers de leerexpert en je klant is vooral goed in andere dingen. Op LinkedIn vond ik een infographic die behulpzaam kan zijn in dit proces. Ik vertel je er meer over!

Over de infographic

De infographic is bedoeld om houvast te geven in het ontwerpproces. Hij bevat de belangrijkste stappen en geeft bij iedere stap voorbeelden van hulpvragen die je kunt stellen bij het ontwerpen van een leerinterventie. Het nadeel van het maken van een infographic is natuurlijk dat je keuzes moet maken. Op LinkedIn zag je (onder andere daarom) een mooi gesprek ontstaan over mogelijke aanvullingen. In dat gesprek werden zaken genoemd als conext, transfer, presteren en evaluatie. En er werd ook verwezen naar het e-book van Jeff Kortenbosch over 20 vragen die je moet stellen voordat je over leerdoelen begint.

Lees ook: 3 verrassende tips voor leren in organisaties

20 vragen die je moet stellen voordat je over leerdoelen begint

De clou van dit ebook is dat leren zelden (alleen) de oplossing is voor een probleem. Jeff zegt: je moet stoppen met het ‘zijn’ van een ‘cursusfabriek’ en kiezen voor oplossingen die ook op de langere termijn werken. Dat kunnen leeroplossingen zijn, dat kunnen heel andere oplossingen zijn en dat kan een combinatie van een leeroplossing met een heel andere oplossing zijn. Het boek bevat 20 praktische vragen die je moet stellen, vóórdat je zonder er teveel over na te denken in de ‘ik-ga-een-leeroplossing-ontwikkelen-modus’ schiet. Voorbeelden van die vragen zijn:

  • Wat is het probleem dat je wilt aanpakken?
  • Heb je al een oplossing in gedachten?
  • Wat is de impact op de organisatie als we helemaal niets doen?
  • Hoe ziet succes eruit?
  • Welke personen die dit probleem ondervinden kunnen we spreken?
Reacties zijn gesloten.