Adviseren over Leren bestaat 2 jaar!
Adviseren over Leren bestaat 2 jaar en een beetje…, maar dat mag de pret niet drukken. Ongeveer 2 jaar geleden schreef ik Adviseren over Leren in bij de KVK. En ja, dat is nog steeds reden voor een feestje, want: wat is het leuk!
Hoe was het afgelopen jaar?
Het was weer een mooi jaar. Ik ben blij met alle leuke opdrachtgevers en (tijdelijke) collega’s die ik heb leren kennen. Ik ben ook blij met alle interessante projecten die ik het afgelopen jaar heb mogen doen. De meeste opdrachtgevers vroegen mij vanwege mijn toetskundige kennis. Ik heb mijn focus dus vooral gehad op toetsen en examens. En dat is goed bevallen. Wat me ook goed bevallen is, is het maken van keuzes. Om bepaald werk niet meer te doen. Om minder uren te werken. En daarna om weer meer uren te werken. Natuurlijk is dat wel iets waar je goed over na moet denken, maar het gegeven dat je die keuzes gewoon zelf kunt maken, is heerlijk. Ik heb dat dus ook durven doen.
Wat doe ik nu?
Ik werk als examenadviseur voor Examenservices. Dat deed ik vorig jaar ook al, maar deze werkzaamheden zijn uitgebreid. Inmiddels ben ik examenadviseur voor drie verschillende examenstichtingen. Ik voer de regie over de kwaliteitskaders en kwaliteitsprocessen van de stichting. Ik bewaak de voortgang van de processtappen die er in de jaarlijkse cyclus van voorkomen. Daarnaast ben ik het eerste aanspreekpunt voor en sparringpartner voor de examenontwikkelaars van de verschillende teams bij vragen en issues over kwaliteit. Ook ben ik secretaris van en verzorg de inhoudelijke begeleiding van de examenadviescommissie. Daarnaast ben ik projectleider voor een aantal examens.
Een andere opdrachtgever is Stichting Ascert. Ascert is de beheerstichting voor het Certificatiestelsel Asbest. Bij Ascert werk ik als toetsdeskundige. Vanuit die rol houd ik me bezig met de kwaliteit van de theorie- en praktijkexamens.
Dan is er nog een derde opdrachtgever. Dat is eX:plain. Sinds februari 2024 ondersteun ik team Veiligheid, Gezondheid en Milieu. Ik ontwikkel een taxonomie (leerdoel- en eindtermdocumenten) voor verschillende producten. Die organiseer ik volgens een bepaalde structuur, zodat de verschillen en overeenkomsten tussen die producten duidelijk worden. Zo weet je straks waar ze elkaar aanvullen en ook waar eventueel ‘gaten’ in de inhoud zitten.
Lees ook: Hoe maak je leerdoelen?
En last-but-not-least werk ik ook voor Bespeak. Hier maak ik ook een taxonomie, met als doel om tot een vernieuwde versie van een bestaande vakopleiding te komen. Het is een project waar ik al eerder aan gewerkt heb, en ik vind het heel leuk dat ik daar nu weer mee aan de slag ben.
Adviseren over Leren bestaat 2 jaar!
Maar nu eerst tijd voor een stukje taart! Want Adviseren over Leren bestaat 2 jaar en dat is een feestje waar taart bij hoort ;-). Op naar nog veel meer mooie jaren met Adviseren over Leren!