Afbeeldingen in e-learning: wanneer leer je daarvan?

Afbeeldingen in e-learning: wanneer leer je daarvan?

Afbeeldingen in e-learning: dat is toch altijd wel een ding. Als je er te weinig gebruikt, is de feedback vaak dat je niet visueel genoeg denkt of dat het er saai van wordt. En gebruik je er teveel, dan is het meestal ook niet goed. Want dat heeft vaak als resultaat dat je het verhaal mist. Maar los van de hoeveelheid, en de balans die je daarin moet vinden, heb je natuurlijk ook te maken met de inhoud van die afbeeldingen. En daar las ik een interessant onderzoek over.

.

Principes van multimedialeren

In de basis zijn de 12 principes van multimedia leren van Mayer altijd een goed uitgangspunt als je iets gaat doen met (multi)media. In die principes wordt ook gesteld dat het toevoegen van beeld aan tekst kan zorgen voor beter leren. Van een tekst met een afbeelding leer je dus meer dan van een tekst zonder afbeelding. Maar wat als die afbeelding er nu vooral voor de gezelligheid staat (een sfeerbeeld dus)? Of omdat de vormgeving beter uitkomt als je er een (inhoudelijk niet heel relevante) afbeelding plaatst?

.

Leuk vinden en leren

Het onderzoek van Sung en Mayer (2012) zoekt uit wat dat soort afbeeldingen doen. Of niet doen. Zij maakten daarbij onderscheid in drie soorten afbeeldingen:

.

  • Met instructiewaarde: direct relevant voor de leerdoelen
  • Wel interessant, maar zonder instructiewaarde: niet relevant voor de leerdoelen
  • Niet interessant en zonder instructiewaarde: niet relevant voor de leerdoelen, alleen bedoeld voor de sfeer

.

De onderzoekers lieten verschillende groepen studenten een online les volgen met die soorten afbeeldingen erin. Er was ook een groep die geen afbeeldingen te zien kreeg. Het resultaat? Studenten die een les volgden met afbeeldingen vonden de les leuker dan de groep die geen afbeeldingen te zien kreeg. Maar alleen de groep die afbeeldingen te zien kreeg met instructiewaarde scoorde significant beter in de leerprestaties. Dat maakt dat het multimediaprincipe eigenlijk moet zijn: het toevoegen van relevant beeld leidt tot betere leerprestaties.

.

Afbeeldingen

.

Wat neem ik hiervan mee?

De ‘key’ is vooral dat je kritisch moet zijn op beeld en het alleen toevoegt als het waarde heeft. Als het relevant is voor de leerdoelen. Alleen voor de ‘leuk’ of omdat iets er beter uitziet moet je het vooral niet doen. Want iets leuk vinden leidt niet (automatisch) tot beter leren, terwijl in de (werk)vorm aansluiten bij de leerdoelen dat wel doet. En ja, ik weet dat dit soms makkelijker gezegd dan gedaan is. Omdat het oog en de vormgever die de vorm ontworpen heeft, daar anders naar zullen kijken. Maar het resultaat van dit onderzoek is heel duidelijk. En daarom is het de moeite waard om toch aan je standpunt vast te houden.

.

Reacties zijn gesloten.