AI voor content van e-learning

AI voor content van e-learning

Ooit plaatste ik op LinkedIn een geslaagde 1-april-grap over een nieuwe feature van een leerplatform. Die feature zorgde er namelijk voor dat een PowerPoint met één druk op de knop zou veranderen in een fantastische e-learning. En nee, zo werkt dat niet. Want het omzetten van inhoud is één, maar didactiek wordt dan echt het issue. Tegelijkertijd waren er best veel mensen die het fijn hadden gevonden als dit geen 1-april-grap, maar werkelijkheid was geweest. En die mensen zijn vast ook blij met deze ontdekking: AI voor content van e-learning.

De chatbot van OpenAI

Ik las over de chatbot van OpenAI op Twitter en ook op LinkedIn. Deze chatbot maakt teksten op basis van een opdracht (prompt) die je geeft. Ik heb het uitgeprobeerd en de chatbot maakt verrassend goede teksten. Ik gaf de opdracht: ‘write a paragraph about about the success factors of e-learning, including references’. Dat leidde tot dit resultaat:

E-learning has been shown to be a successful form of training, development and education due to its enhanced flexibility and scalability, cost efficiency and its improved engagement with learners. According to a recent survey, the success factors of e-learning come down to five key areas: content, technology, support, design and delivery. With the right content, a well-designed platform can be used to deliver engaging and effective learning experiences. Technology is also essential to enable learners to access and interact with content, such as videos, animations and simulations. Additionally, support from instructors and administrators is needed to ensure the successful implementation of the e-learning program. Finally, the delivery of the content must be tailored to the learners’ individual needs, as well as their learning styles and preferences. (Vijayakumar, 2018). By effectively combining these elements, organizations can ensure their e-learning initiatives are successful.

AI voor content

Vanuit de kwaliteit dit dit oplevert, is het denk ik heel interessant om te denken over mogelijkheden voor teksten in e-learnings. Stel dat je een Engelstalige e-learning ontwikkelt, en je weet dat er op een bepaalde plek een tekst moet komen die de voors en tegens van iets uiteenzet. Dan kun je de chatbot die tekst laten maken en daar dan zelf nog een redactieslag overheen doen. Dat gaat waarschijnlijk een stuk sneller dan wanneer je de tekst zelf ‘from scratch’ zou opschrijven.

AI voor content
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Daarbij moet je wel in de gaten houden dat hoe specifieker het onderwerp is, hoe minder de kwaliteit van de tekst. Het is dus meer geschikt voor algemenere, bekendere onderwerpen denk ik. En ook geldt natuurlijk dat je ofwel zelf de kwaliteit van de inhoud moet controleren ofwel dat door iemand anders moet laten doen. Maar al met al is het zeker de moeite waard om te kijken of je een tool als deze kunt gebruiken en onder welke voorwaarden.

Lees ook: Tips voor het werken met inhoudsdeskundigen

Reacties zijn gesloten.