Best gelezen blogs in 2024

Best gelezen blogs in 2024

Alweer een jaar voorbij! Time flies when you’re having fun! En dan wil ik je, zo vlak na de feestdagen, graag voorzien van wat fijn leesvoer. Dus: wat waren mijn best gelezen blogs in 2024?

Maar eerst even terugkijken

In 2024 maakte ik meer uren dan ooit tevoren. Of in ieder geval meer dan ik in lange tijd had gedaan. Dat kwam vooral doordat er zoveel leuke opdrachten op mijn pad kwamen. Te leuk om nee tegen te zeggen! Zo dook ik in onderwerpen die uiteenliepen van asbest en doe-het-zelf tot hospitality – nooit een saaie dag. De aankomende handhaving van de wet DBA zorgde wel even voor wat hoofdbrekens, maar ook dat kwam uiteindelijk goed. Maar nu terug naar waar het hier écht om gaat: mijn 3 best gelezen blogs van 2024!

Nummer 1: Toetsanalyse voor dummies – Rit en Rir

De onbetwiste nummer 1 van de meest gelezen blogs in 2024 is een andere als de nummer 1 van vorig jaar (en het jaar daarvoor). Een blogpost over toetsanalyse: Rit en Rir. De kern van deze blogpost? Heb je je ooit afgevraagd of een toets wel echt meet wat het moet meten? Of waarom sommige toetsen als ‘eerlijker’ worden beschouwd dan andere? Rit en Rir zijn sleutels tot deze antwoorden. Door Rit en Rir te meten, kun je de betrouwbaarheid van een toets vaststellen. Begrijpen hoe een toets presteert is cruciaal als je betrokken bent bij het ontwikkelen of beheren van examens.

Nummer 2: Toetsanalyse voor dummies – P-waarde en Rir

Toetsanalyse is duidelijk populair. Want ook op nummer 2 staat een blog over toetsanalyse: P-waarde en Rir. Deze blogpost gaat over de P-waarde en de Rir-waarde: wat is het en wat kun je ermee? De p-waarde laat zien hoeveel procent van de studenten de vraag goed heeft gemaakt (bij een meerkeuzevraag). De Rir-waarde zegt iets over het onderscheidend vermogen van een vraag. Dat wil zeggen: maakt de vraag een goed onderscheid tussen de betere en de minder goede studenten?

Nummer 3: 4 kernvragen bij het ontwikkelen van een leerinterventie

Deze is 1 plekje gezakt in vergelijking met vorig jaar. Deze blogpost gaat over een infographic met daarop 4 kernvragen die je kunt stellen bij het ontwikkelen van een leerinterventie. De infographic is bedoeld om houvast te geven in het ontwerpproces. Hij bevat de belangrijkste stappen en geeft bij iedere stap voorbeelden van hulpvragen die je kunt stellen bij het ontwerpen van een leerinterventie. Het nadeel van het maken van een infographic is natuurlijk dat je keuzes moet maken. Op LinkedIn zag je (onder andere daarom) een mooi gesprek ontstaan over mogelijke aanvullingen. In dat gesprek werden zaken genoemd als conext, transfer, presteren en evaluatie. En er werd ook verwezen naar het e-book van Jeff Kortenbosch over 20 vragen die je moet stellen voordat je over leerdoelen begint.

Reacties zijn gesloten.