Beter organiseren van L&D

Beter organiseren van L&D

Het beter organiseren van L&D binnen je organisatie. Want: alle kans dat jullie L&D-afdeling gewoon organisch gegroeid is. Omdat er eerst maar 1 collega was, toen 2, toen 3 en en nog meer. Omdat de waan van de dag overheerst en dat wat L&D doet dus nogal ad-hoccerig is. Of omdat…. Maar het is nooit te laat om daar actie op te ondernemen. Zodat je dingen kunt veranderen en/of zodat je bewuster omgaat met de dingen die je wel en niet doet. Dat kun je op verschillende manieren doen. Ik deel een aantal opties en bronnen met je, zodat jij ook aan de slag kunt met het beter organiseren van L&D.

.

Organiseren van L&D

Iedere organisatie geeft L&D anders vorm. Als ik zelf alleen al denk aan collega’s in andere organisaties, dan is het overal anders. Met kleine verschillen, maar zeker ook met grotere verschillen. Van academie met een trainingsaanbod tot en met een projectenbureau dat aan strategische vraagstukken werkt. Met een sterke focus op leren of juist met een sterke focus op presteren. En daarin is er denk ik niet per se een goed of fout of een effectief of minder effectief. Dat komt omdat het afhangt van het type organisatie, de fase waarin een organisatie zich bevindt en de uitdagingen waar een organisatie voor staat. In de praktijk kom je 5 organisatievormen tegen:

.

  1. Organiseren en coƶrdineren: het regelen van trainingen, zalen, LMS inrichten enzovoort.
  2. Produceren en faciliteren: zelf ontwikkelen van trainingen en lesmateriaal.
  3. Academie: aanbieden van een breed pallet aan ontwikkelmogelijkheden.
  4. Projectbureau: op projectmatige basis werken aan complexe uitdagingen.
  5. Strategische advisering: structureel aan tafel waar het gaat om het realiseren van de ambities van de organisatie.

.

Wil je meer lezen over de details van deze organisatievormen. Kijk dan hier.

.

Het is interessant om eens te kijken in welke organisatievorm jij jezelf herkent. Welke is bij jullie overheersend? Kun je een top 3 maken? In welke vorm zou je meer willen doen? Waarom en hoe draagt dat ertoe bij dat je klanten blijer met je zijn? En ook: wat zou je minder willen doen? Welke dingen die je nu doet, voegen eigenlijk onvoldoende waarde toe?

.

beter organiseren van L&D

.

Inhoudsgebieden

L&D richt zich meestal op meerdere inhoudsgebieden. Dat is ergens logisch en ‘hoort’ zo te zijn. Toch is het goed om ook daar eens bewust naar te kijken. Want: waar ben je nu van? Waar blijf je vanaf? En waarbij neem je als L&D juist de leiding? En ook: waar zou je meer van willen zijn? Matcht dat met jullie organisatievorm? Overall zijn er 5 inhoudsgebieden die je tegen kunt komen:

.

  1. Compliance: de verplichtingen om aan wet- en regelgevingen te voldoen.
  2. Functionele kennis en vaardigheden: de (cruciale) vakkennis en -vaardigheden; nodig om je vak goed uit te oefenen.
  3. Talent, leiderschap en professionele ontwikkeling: ontwikkelen van meer generieke vaardigheden bij leidinggevenden en professionals.
  4. Performance improvement: verbeteren van prestaties en daarmee bijdragen aan organisatiedoelstellingen.
  5. Change, cultuur en strategie: als businesspartner een bijdrage leveren aan complexe veranderambities.

.


Wil je meer lezen over deze inhoudsgebieden, dan kan dat hier.

.

Lees ook: een krachtig L&D-manifest

.

L&D-businessmodel

Zelf vind ik de benadering van een L&D-businessmodel een heel interessanter. Omdat dit organisatievorm en inhoudsgebieden naar elkaar toetrekt, maar vooral meer hoog-over bekijkt. Een duidelijk en uitgesproken businessmodel maakt de waarde(creatie) voor de organisatie zichtbaar en maakt inzichtelijk welke factoren hierop van invloed zijn. Door te denken vanuit een businessmodel maak je ook zichtbaar wat je wel en niet doet en waarom. Of welke veranderingen je gaat doormaken. Bijvoorbeeld dat je de komende 2 jaar voor businessmodel x gaat, maar uiteindelijk de transitie wilt maken naar businessmodel y. En dan kun je daar natuurlijk een bijbehorend plan voor uitstippelen. Grofweg zijn er 4 businessmodellen:

.

  1. Ordertaker: u vraagt wij draaien; formele leeroplossingen die aansluiten op de vraag van de opdrachtgever.
  2. Learning enabler: onderwijskundige advisering is de kern van de dienstverlening, focus op formele leeroplossingen.
  3. Performance enabler: focus ligt op het ondersteunen van mensen en teams om beter te kunnen werken, te verbeteren en te leren. Zowel formele als informele leeroplossingen.
  4. Value creator: aansluiten bij (strategische) ambities van management met zowel formele als informele leeroplossingen.

.


Wil je meer lezen over deze 4 businessmodellen, kijk dan hier.

.

Reacties zijn gesloten.