Blend the right mix
Blend the right mix, is een webinar uit de serie ‘de wereld leert door’ van Let’s Learn. En waar ging die webinar dan over? Nou, over een mooi lijstje met vragen:
- Hoe kun je op een creatieve manier je online content blenden?
- Wat betekent dit voor de leercultuur in je organisatie?
- Hoe ga je om met de strategie van de organisatie tijdens het maken van de keuzes?
- Wat levert het op?
Helma van den Berg van Let’s Learn en Jasmijn Mioch van de universiteit Leiden gingen hierover in gesprek.
Blended learning
Jasmijn begon met de stelling dat de term blended learning gaat verdwijnen. Daarbij dacht ik eerst ‘nee, dat denk ik niet.’ En met mij dachten de meeste deelnemers dit. In de achterliggende gedachte kan ik mij echter wel vinden. Blended learning is eigenlijk al het ‘normale leren’. Heel veel leren is blended. En waarom zou je het dan met een term als deze benoemen als iets wat ‘anders’ is? Want het is normaal en niet bijzonder.
Een lerende organisatie
In een lerende organisatie is leren een voortdurend en vanzelfsprekend proces. Om creativiteit en innovatie te ondersteunen, betrokkenheid en motivatie te vergroten en om bij te blijven. En fouten maken en daarvan leren hoort daar ook bij. Het gaat om het samen delen van successen en mislukkingen en daarop reflecteren en innoveren.
Lees ook: leren in lockdown
Een lerende cultuur
De lerende cultuur bij de universiteit Leiden wordt vooral zichtbaar in het verbreden en verdiepen: van opleiden naar leren en ontwikkeling. Van cursusaanbieder naar leren in veel bredere zin: learning on demand, learning on the job, webinars, workshops, online modules en nog veel meer. Kenmerkend is dat er veel verschillende vormen zijn, die op verschillende momenten gedaan kunnen worden. Nu direct, maar ook later.
Mensen mee krijgen
Een ambassadeur zoeken op een strategische plek. Dat is de aanpak die Jasmijn Mioch heeft gekozen. Daarna heeft ze het MT-ervaring op laten doen en is er een kick-off sessie geweest voor medewerkers. Zo probeert zij op alle verschillende organisatieniveaus mensen mee te krijgen.
Blend the right mix
Jasmijn geeft aan dat ze gelooft in de juiste middelenmix van online en offline om samen tot grotere hoogtes te komen. Om verdieping te zoeken en samen het goede gesprek aan te gaan en om vaardigheden te trainen. En on-demand leren met zelfstudie. Hierbij is het belangrijk dat on- en offline in elkaar geïntegreerd zijn. Om dat te realiseren is dat ook als verwachting neergelegd bij externe trainers. Jasmijn zegt: ‘je moet hier iedereen in mee krijgen.’ Daarna geeft ze een aantal inspirerende voorbeelden van manieren waarop ze dat gedaan heeft. Die ga ik hier niet samenvatten, maar ik zou je adviseren om daarvoor (alleen al) de webinar te gaan bekijken. Kleine spoiler: theater, dilemma’s… Wat ik wel wil benoemen is dat ze evalueert met een chatbot. Op die manier wordt geprobeerd om ervoor te zorgen dat er meer evaluaties worden ingevuld.
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist (Picasso)
Met deze mooie quote eindigt de webinar. Het idee erachter: je kunt als specialist leren hoe je dingen het beste kunt doen (bijvoorbeeld een leergang ontwerpen of evalueren), en het is goed om dat allemaal te weten. Maar daarna is het tijd om te experimenteren en de grenzen op te zoeken. Om te kijken wat er wel en wat er niet kan. En mislukkingen zijn daarbij helemaal niet erg. Dus ga leren, maar ga vooral proberen. Hier ben ik het zo mee eens. Precies dit zie ik als dat wat mijn vak zo leuk maakt: het denken in nieuwe (andere) mogelijkheden, het meer (of minder) buiten de lijntjes kleuren en dan kijken wat er gebeurt.