Cliffhangers bij online events en online onderwijs
Cliffhangers bij online events en online onderwijs? Hoezo? Het gaat toch niet over Goede Tijden, Slechte Tijden of Netflix? Nee, dat klopt inderdaad. Maar soms zou je willen dat online onderwijs iets meer had van een aflevering van een boeiende serie. Omdat je die aandachtig blijft kijken én de volgende aflevering wilt (nee, móet) zien. Dat komt omdat er principes van marketing-communicatie zijn toegepast. En hoewel het bingewatchen van e-learnings vast een utopie is en blijft, is er voor ons onderwijskundigen zeker wel iets van te leren. Dat vonden ook de makers van het SURF-webinar ‘de waarde van cliffhangers bij online events en online onderwijs‘.
Over het webinar
Te gast zijn Carlijn Postma, contentmarketeer, Gé Teunissen en collega Lisa Maier, contentmarketeers bij de UvA, Gerdie Schreuders, docent eventmanagement bij Inholland en Martijn Koops, docentopleider en game-didacticus bij Hogeschool Utrecht. Zij laten zien op welke manier je studenten en bezoekers kunt verleiden om deel te nemen aan het volgende online event of college.
Cliffhangers
Carlijn Postma is de auteur van het boek ‘bingemarketing’. Met bingemarketing bindt je een publiek aan je. Dat doe je met een interessante doorlopende verhaallijn, die een duidelijke rode draad heeft, waarbij er ook cliffhangers zijn en ‘recaps’. Een recap is de samenvatting aan het begin van een aflevering. Wat is er de vorige keer behandeld? Wat moet je weten voor je een aflevering kijkt. Cliffhangers kun je overigens ook inzetten als er maar één aflevering van je event of onderwijs is. Ook dan blijf je tussendoor kleine stukjes content delen om je publiek ‘warm’ en betrokken te houden. Denk aan teasers, aankondigingen, ‘nabranders’ of aanvullend materiaal zoals een podcast. Ik kan me voorstellen dat dit vanuit het leereffect gezien ook belangrijk is. Je houdt het onderwerp onder de aandacht, je kunt de toepassing ervan stimuleren en je voorkomt het optreden van de vergeetcurve.
Game-elementen
Je kunt ook principes uit games toepassen. Immers games zijn ook ‘verslavend’. En daarnaast is het niet heel ingewikkeld om toe te passen. Voor mijn eigen werk zie ik daarin vooral mogelijkheden om e-learning en workshops die aanvullend zijn daarop, beter met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door een opdracht waarmee je informatie ‘vrijspeelt’ waar je in de workshop wat aan hebt of iets waarmee je aanwijzingen krijgt voor een vraagstuk dat in de workshop terugkomt, of alvast een voorsprong in punten voor een quiz of eindtoets.
Lees ook: online trainen = online werkvormen
Al met al
Al met al vond ik het een interessante webinar, die inzichten heeft opgeleverd waar ik wel wat mee ga doen. En voor wie geen zin heeft om ‘m helemaal terug te kijken een kleine tip: de samenvatting is ook al heel gedetailleerd.