De AI Assessment Scale

De AI Assessment Scale

Ja, ja… ik vond weer wat leuks: de AI Assessment Scale (Furie, 2023). Deze geeft in 5 niveaus weer in hoeverre AI gebruikt mag worden. Een hulpmiddel voor je eigen denken, maar ook om de dialoog aan te gaan met anderen. Denk aan studenten, maar ook aan docenten of bijvoorbeeld je examencommissie. Lees snel verder en ontdek waarom dit handig is!

AI bij toetsing

GPT-4o (Omni) heeft allerlei nieuwe functies en mogelijkheden. Dat is supertof en geeft veel mogelijkheden om je werk beter en sneller te doen. Maar soms wil je dat niet of niet helemaal. Bijvoorbeeld bij toetsing. Een mondeling of kennistoets is niet zo spannend, maar een verslag kan volledig door AI gemaakt worden. En zie dat er maar eens uit te halen. Dat lukt je niet.

Des te meer reden om er bewust over na te denken. Wat mag wel en wat mag niet? Of beter: wat is (nog) wenselijk en wat is ongewenst? De AI Assessment Scale kan je helpen in het denken hierover. Tegelijkertijd is het een tool waarmee je het gesprek aan kunt gaan. Over de keuzes die je maakt en de voors en tegens ervan.

AI Assessment Scale
Deze afbeelding is gegenereerd met AI

De AI Assessment Scale

De AI Assessment Scale helpt bij het structureren en controleren van hoe en wanneer AI-tools, zoals GPT-4o, in het onderwijsproces worden ingezet. De schaal bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Geen AI
  2. AI-geassisteerde ideegeneratie en structurering
  3. AI-geassisteerde redactie
  4. AI-taakuitvoering met menselijke evaluatie
  5. Volledige AI

Alles kan een keuze zijn, als er maar over nagedacht is en je ook nadenkt over praktische implicaties. Moet het originele werk zonder AI-inhoud ook worden toegevoegd voor de beoordeling (bijvoorbeeld bij AI-geassisteerde redactie)? Of hoef je helemaal niet te specificeren welke inhoud door AI gemaakt is (bijvoorbeeld bij volledige AI)? Ik vind het een mooi overzicht, dat tegelijkertijd ook heel concrete handvatten geeft.

Reacties zijn gesloten.