De bedrijfsschool van de toekomst

De bedrijfsschool van de toekomst

De bedrijfsschool van de toekomst? Of: de toekomst van de bedrijfsschool? Nu ik zelf voor een bedrijfsschool werk, lees ik meer over corporate academies en dat soort ’toestanden’. Daarbij kwam ik een artikel tegen met als titel: De metamorfose van de corporate academy tot digitaal leerplatform. Omdat ik die beweging zelf niet herken (of nou ja, in de praktijk zit daar veel meer nuance in denk ik), leek het me interessant om daar iets over te schrijven.

.

De bedrijfsschool is hot

Veel grote bedrijven hebben bedrijfsscholen, bedrijfsacademies, corporate academies of hoe je het dan ook wilt noemen. Vaak zijn ze opgezet om de eigen medewerkers beter, sneller en/of efficiënter op te leiden. Zeker waar het gaat om heel bedrijfsspecifieke handelingen en de kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn, is dat heel logisch. Op school leer je dat immers niet. En je wilt vaak ook niet dat iemand alles (alleen) in de praktijk leert. Want dat vraagt bijvoorbeeld extra begeleiding en zorgt voor hogere faalkosten.

.

Zo’n bedrijfsschool is binnen een bedrijf vaak goed zichtbaar. Bijvoorbeeld omdat er een fysieke locatie is met theorielokalen en praktijkruimtes. In de promotie van een bedrijf als werkgever (employer branding) komt de bedrijfsschool vaak ook naar voren. Het is immers een pluspunt als er ruimte is om jezelf te ontwikkelen of zelfs een heel nieuw vak te leren bij je werkgever.

.

Als je LinkedIn een beetje volgt, zie je dat er steeds meer bedrijfsscholen komen. Kijk maar naar vacatures waarin L&D’ers worden gezocht om te bouwen aan academies. Daarnaast zie je dat platforms waarin je zelf een eigen digitale academie kunt bouwen een hoge vlucht nemen. Kortom: bedrijfsscholen zijn zeker een hot item.

.

bedrijfsschool

.

Trends en ontwikkelingen

In het artikel dat ik las komen 4 professionals aan het woord, die de titel wel heel duidelijk nuanceren. Gelukkig maar ook. Om deze blogpost niet een samenvatting te laten worden, hieronder een lijstje met mijn ‘highlights’. Hopelijk inspireert dat jou ook! Hier komen ze!

.

Zowel fysiek als digitaal leren heeft bestaansrecht: uiteindelijk gaat het erom dat je een middel kiest dat bij je doel past. VR kan een middenweg zijn tussen fysiek en digitaal.

.

Kennis vervliegt en veroudert snel. Hoe ga je daarmee om? Het gaat er niet om wat je geleerd hebt, maar wat je daarvan kunt toepassen.

.

Sommige mensen zijn bang dat kennis die je digitaal tot je neemt sneller verdampt of van mindere kwaliteit is. Een training op locatie heeft meer impact en is interactiever is het idee. Dat is natuurlijk niet waar. Sterker nog: soms heeft digitaal juist meer resultaat en impact. Maar dat moet je dus laten zien én deze aanname zien om te buigen.

.

De bedrijfsschool is er om een heel breed repertoire aan leeractiviteiten te ondersteunen, waarbij de focus ligt op de integratie van leren en werken.

.

Traditioneel is een bedrijfsschool een aanbieder van kennis. Niet een organisatie die vraaggericht te werk gaat. Juist dat laatste kan soms wenselijk zijn. En goed ook om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk beter geleerd wordt.

.

Verbinding en kennis delen is goed, belangrijk en waardevol. Maak dat ook onderdeel van de leerervaring.

.

Je hebt als bedrijfsschool steeds meer te maken met onbekende gebieden, zoals de energietransitie. Dan is het essentieel dat je die kennis deelt met externen: boundary crossing. Alleen door kennis te delen, kun je kennis vermeerderen.

.

Reacties zijn gesloten.