De meest effectieve leermomenten in een e-learning

De meest effectieve leermomenten in een e-learning

De meest effectieve leermomenten in een e-learning: wanneer zijn die precies? Want als je weet of dat aan het begin of juist aan het einde is, kun je daar rekening mee houden. Door net de clou of de belangrijkste informatie op de beste plek te stoppen. Op de website van Vernieuwenderwijs las ik een artikel over prime-time en down-time in een les. Deze informatie is ook prima te vertalen naar e-learning. En dat is wat ik hier ga doen.

.

Informatieve en actieve werkvormen

De gemiddelde e-learning is opgebouwd uit blokken (hoofdstukken). En die blokken bestaan weer uit een combinatie van informatieve en actieve werkvormen. Actieve werkvormen zijn belangrijk. Hoewel de meeste lerenden er niet echt fan van zijn, is het wel het meest effectief voor het leerresultaat. Meestal begint een blok met een informatieve werkvorm en wordt er dan overgegaan op meer actieve werkvormen. Het allerlaatste blok is vaak een eindtoets.

.

Afbeelding van Nattanan Kanchanaprat via Pixabay

.

Prime-time en down-time

Eerder schreef ik al over de vergeetcurve van Ebbinghaus. Die laat zien hoe snel iemand informatie vergeet en dat het daarom belangrijk is om informatie te herhalen. En dat heeft weer te maken met het primacy- en regency-effect dat David Sousa beschrijft: aan het begin en aan het einde van een leerperiode wordt informatie het beste opgenomen en onthouden. Binnen een leerproces (les, training, e-learning) zijn er dan ook perioden van prime-time en down-time. Een prime-time periode is de optimale periode. Tijdens een down-time periode is de opslag van nieuwe informatie minimaal. Binnen een leertijd van ongeveer 20 minuten zijn er (bij benadering) 2 keer twee prime-time momenten: één waarin het primacy-effect optreedt en één waarin je de leerperiode afsluit. Daartussen zitten twee down-time momenten. In het artikel op Vernieuwenderwijs zie je dit mooi visueel weergegeven.

.

Wat betekent dit voor e-learning?

Kortom: hoe geef je op een goede manier invulling aan de meest effectieve leermomenten in een e-learning? Laat nieuwe informatie of vaardigheden aan bod komen tijdens prime-time. En laat die nieuwe informatie tijdens down-time ordenen of verwerken. Tijdens down-time zijn activerende activiteiten extra belangrijk omdat lerenden anders afdwalen of zich gaan vervelen. Sluit de leerperiode af tijdens prime-time 2. En dat is niet uitloggen ofzo, maar een activerende activiteit waarin de leerstof bijvoorbeeld moet worden gepresenteerd of samengevat.

.

Reacties zijn gesloten.