Durf het beste uit jezelf te FALEN!
Durf het beste uit jezelf te FALEN! Dat was de keynote van Next Learning 2020. Een bijzondere editie, met dit jaar zowel een live als een online programma. Zelf was ik teveel in vakantiestemming om naar het liveprogramma te gaan, maar ik heb wel vrij veel online bekeken. En natuurlijk is een online presentatie kijken niet helemaal hetzelfde als er zelf bij zijn, maar ik vond de presentatie van ‘Durf het beste uit jezelf te FALEN’ wel blogwaardig. Dus hieronder mijn ‘highlights’!
Over ‘Durf het beste uit je zelf te FALEN!’
‘Durf het beste uit je zelf te FALEN’ was de keynote van Next Learning 2020. Hij werd gegeven door Remco van der Drift, die zichzelf ‘faalkundige’ noemt. Remco is van het Instituut voor Faalkunde. Op hun eigen website omschrijven zij zich als volgt: Wij bouwen met passie aan een faalkundige samenleving. Waarin mensen imperfecties van zichzelf en anderen aanvaarden. Waarin mensen open zijn over hun fouten en falen. En ze benutten voor een mooiere wereld. Met meer ruimte voor leren, genieten, vernieuwen en compassie.
De ijsbergillusie
In de presentatie vond ik de ijsbergillusie een interessante. Het topje van de ijsberg staat voor wat zichtbaar is. Dus iemands succes of iemands perfecte handelen. Tegelijkertijd bevindt het grootste deel van een ijsberg zich onzichtbaar onder water. Je ziet dus niet wat iemand allemaal heeft moeten doen of laten om tot dat succes te komen. Iemands mislukkingen, teleurstellingen, twijfels, tegenslagen, fouten, onzekerheid en faalangst: dat zie je dus allemaal niet. Maar het is er wel! En als leerprofessional en/of manager is het belangrijk om dat niet over het hoofd te zien en ernaar te handelen. Plaats moeite doen bijvoorbeeld boven falen of geef bewust ruimte voor proberen en reflecteer daarop. Daarmee maak je zichtbaar en geef je aandacht aan wat er onder water gebeurt.
De beoordeling: Nog niet
Of je gelooft dat je in staat bent om te groeien is afhankelijk van je mindset. Heb je (vooral) een vaste of een groeimindset? Iemand met een vaste mindset denkt: ‘Als je ergens moeite voor moet doen, dan is dat een teken dat je er geen aanleg voor hebt. Ik kan dit niet’. Terwijl iemand met een groeimindset in dezelfde situatie denkt: ‘Als je ergens moeite voor doet, dan activeer je mogelijkheden. Ik kan dit NOG niet.’ Daarbij zette het volgende voorbeeld mij aan het denken. In Chicago is er een middelbare school waar leerlingen die een onderdeel niet beheersen, geen onvoldoende krijgen. In plaats daarvan krijgen ze een ‘nog niet’. Want dat activeert en stimuleert je groeimindset. Mooie aanpak!