E-learning leuker maken

E-learning leuker maken

Ik weet niet of het aan mijn timeline op LinkedIn ligt (vast!), maar de afgelopen tijd kom ik steeds posts tegen die beloven iets te vertellen over hoe je e-learning leuker kunt maken. Dat doet toch wel iets met mij als onderwijskundige. Want: ik doe mijn best om aantrekkelijke en interessante e-learnings te maken. Nu is dat natuurlijk niet hetzelfde als leuker. Dus ik vond dit een mooie aanleiding om te kijken hoe je e-learning leuker kunt maken en ook in hoeverre je dat moet willen.

Wat zegt LinkedIn over e-learning leuker maken?

Als je hierover leest op LinkedIn dan komt er van alles langs. Denk aan: het moet korter, microlearning, nanolearning, video, interactief, gaming, leren via WhatsApp en dergelijke. En ja, daar zitten vast elementen in die goed en geschikt zijn. Soms dan, zeker niet altijd. Maar ik heb een beetje moeite met de kreten. Tegelijkertijd is het daarvoor ook LinkedIn. Je komt dit soort dingen namelijk vaak tegen in posts die eigenlijk bedoeld zijn om een bepaald product te promoten. En die posts zijn dus niet objectief, laat staan wetenschappelijk onderbouwd.

e-learning leuker maken
Afbeelding van Michaela via Pixabay

Wat zegt OpenAI over e-learning leuker maken?

Of ik dus iets heb aan LinkedIn voor tips over het leuker maken van e-learning? Ik denk het niet. Het zijn ofwel tips vanuit een bepaald (commercieel) perspectief ofwel tips die ik al toepas. Omdat ik de laatste tijd een beetje aan het spelen ben met ‘OpenAI‘ besloot ik om de vraag ook aan hun chatbot te stellen. Het antwoord van de chatbot:

  1. Use interactive and engaging multimedia content, such as videos, games, and quizzes, to keep learners engaged and interested.
  2. Encourage participation and collaboration among learners by using forums, chat rooms, and social media platforms.
  3. Offer rewards and incentives for completing tasks and achieving goals, such as badges, certificates, and prizes.
  4. Personalize the learning experience by providing personalized feedback and tailored content based on individual learning styles and preferences.
  5. Create a sense of community among learners by hosting virtual events, such as webinars, workshops, and group discussions.
  6. Use gamification techniques, such as leaderboards, challenges, and competitions, to make learning more competitive and fun.
  7. Provide learners with choice and autonomy by allowing them to customize their learning path and select the topics and activities they find most interesting.
  8. Foster a positive and supportive learning environment by providing regular feedback and support from instructors and peers.
  9. Use humor and storytelling to make the content more engaging and entertaining.
  10. Incorporate real-life examples and case studies to make the learning more relevant and applicable to learners’ lives and careers.

Eigenlijk vind ik dit helemaal niet zo’n gek antwoord. Het bevat allemaal aspecten die belangrijk zijn en waar je wellicht dus (meer) aandacht aan kunt schenken.

Hoe belangrijk is het om e-learning leuker te maken?

Leren blijft altijd een doel-middelen-kwestie. De gekozen vorm (middelen) moet aansluiten op de leerdoelen om effectief te zijn. En zaken als bijvoorbeeld interactie kunnen bijdragen aan een effectiever leerproces, maar interactie op zichzelf maakt nog niet dat er geleerd wordt. Dat een e-learning leuk is, is dus nooit het allerbelangrijkste. Je herkent bij jezelf vast ook wel dat je iets gedaan hebt, dat niet per se leuk was, maar wat je wel zinvol vond en waar je wat aan gehad hebt. En zo is het ook bij leren. Tegelijkertijd is het wel motiverender en makkelijker als een e-learning ook (een beetje) leuk is.

Lees ook: 3 verrassende tips

Reacties zijn gesloten.