Een krachtig L&D-manifest

Een krachtig L&D-manifest

Een krachtig L&D-manifest zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor een aantal van onze worstelingen als bedrijfsacademie. We willen het niveau ‘maar jullie zijn er toch om trainingen te ontwikkelen’ ontstijgen en ontkrachten. Tegelijkertijd willen we aan de business duidelijk maken wat de meerwaarde is die we leveren. En daarbij hebben we geen zin om dat in iedere nieuwe situatie opnieuw te uitleggen, verantwoorden en onszelf iedere keer opnieuw weer te moeten verkopen. Het opstellen van een L&D-manifest is hierbij een goed hulpmiddel. En als het ons gaat helpen, geldt dat vast ook voor anderen. Interessant leesvoer dus!

.

Wat is een manifest?

Als je erover nadenkt, dan is een manifest eigenlijk een onduidelijk woord. Zo’n woord waar je vooral een gevoel bij hebt, maar waarvan de exacte betekenis niet in één keer duidelijk is. Gelukkig is er Wikepedia en het Nederlands woordenboek. Die zeggen allebei zoiets als dat het een een beknopte, meestal puntsgewijze, weergave is van de stand- en/of uitgangspunten van een mens of een groep. Met een manifest dat vertelt waar je voor staat en waar je in gelooft, kunnen anderen je leren kennen en krijgen ze vertrouwen in je.

.

Een L&D-manifest

Maar hoe werkt dat dan met een L&D-manifest? Nou, dat gaat over je stand- en/of uitgangspunten over leren en ontwikkelen in jouw organisatie. Zo’n L&D-manifest is fijn voor jezelf én fijn voor anderen in je organisatie. Voor jezelf omdat het inspiratie en houvast geeft. Het zegt iets over de dingen die je wel doet, wat je niet doet en waarom. Het zegt iets over de eisen die je stelt aan je ontwerpen en over hoe je met je klanten omgaat. Anderen in je organisatie zien in het manifest wat ze mogen verwachten van L&D en dus van jou. Waar staat L&D voor? Waar streven ze naar? Welke ondersteuning bieden ze? En hoe ziet mijn eigen rol eruit?

.

Een L&D-manifest kun je vervolgens overal op projecteren. Op vragen die langskomen en situaties waar je mee te maken krijgt. Met zo’n manifest in de hand kun je veel beter sturen op wat je vindt dat de bijdrage van L&D zou moeten zijn. Dat maakt dat je in de partner- of expertrol terechtkomt, in plaats van ‘u vraagt, wij draaien’.

.

Lees ook: een leercultuur is niet hetzelfde als veel trainingen aanbieden

.

Hoe maak je een L&D-manifest?

Daarin zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Denk aan een brainstorm met het L&D-team of juist interviews met je interne klanten. Bijvoorbeeld om te weten te komen wat er binnen jouw organisatie kenmerkend wordt gevonden voor leer- en ontwikkelactiviteiten. Of om erachter te komen wat anderen belangrijke criteria vinden. Dat resulteert in een korte tekst met een aantal punten. Denk aan een stuk of 6 ofzo, maar ook dat is geen harde wet. In ieder geval moet het kort en krachtig blijven en niet uitmonden in een document waarin alles zo volledig mogelijk is opgeschreven. In dat laatste geval schiet je namelijk het doel voorbij.

.

L&D-manifest

.

Tips

In de podcast ‘no more boring learning‘ worden veel handige tips gegeven voor als je zelf een L&D-manifest gaat maken. Sowieso is deze podcast een aanrader om naar te luisteren trouwens. De tips die ikzelf eruit meeneem, vind je hieronder op een rijtje:

.

  1. Wat is de purpose van de organisatie waarvoor je werkt? Je moet de taal van de business spreken. Als je teveel L&D-taal spreekt, dan wordt je niet serieus genomen.
  2. Wat is de rol van L&D binnen die purpose? Vaak is dat iets als ‘zonder leren kun je niet xx doen’. Dat weet natuurlijk iedereen, maar het is goed om daar ook wat wetenschap onder te leggen. Sterke argumenten dus waarom jij daarbij onmisbaar bent.
  3. Hoe willen wij kijken naar leren? De visie op leren. Hier wil je graag een goed klinkende slogan hebben, die aanspreekt in de organisatie. Tegelijkertijd is het belangrijk dat die slogan ook een onderbouwing heeft. Waarom vind je bijvoorbeeld dat leren leuk moet zijn? Wat zeggen onderzoeken daarover?
  4. Hoe zie ik mijn rol? De invulling van die rol (en dus het antwoord op deze vraag) komt voort uit je visie op leren.
  5. Hoe zien onze leer- en ontwikkeltrajecten eruit? Ook het antwoord op deze vraag komt voort uit je visie op leren.
  6. Maak van de antwoorden op bovenstaande vragen iets dat visueel is, en wat je onder je arm (of digitaal) kunt meenemen. Daarmee kun je het uitdragen en het als ‘checks-and-balances’ gebruiken voor de vragen die aan jou gesteld worden.

.

Reacties zijn gesloten.