Flexibel onderwijs werkt niet met een ballenbak

Flexibel onderwijs werkt niet met een ballenbak

Op scholen overal in het land staat LLO (Leven Lang Ontwikkelen) en flexibel onderwijs hoog op de agenda. Maar laten we eerlijk zijn, soms lijkt het alsof we in plaats van onderwijsmodules een gigantische ballenbak aan het bouwen zijn! Hoe zit dat? En wat kun je daaraan doen? Ik leg het je uit!

De samenhang verdwijnt

Het onderwijslandschap ondergaat een verandering. En dat betekent dat we moeten nadenken over hoe we het onderwijs op een slimme en zinvolle manier kunnen aanpassen. Daarbij zie je dat we vaak de neiging hebben om bestaand onderwijs op te knippen in geïsoleerde, losse modules. En wat gebeurt er dan? De samenhang verdwijnt als sneeuw voor de zon. Daardoor zien studenten de connecties tussen de verschillende modules niet meer en verliezen het zicht op de logica van hun toekomstige beroep. En dat is natuurlijk ongewenst!

flexibel
Afbeelding van Gerhard Bögner via Pixabay

Flexibele eenheden en connectoren

En de vraag is dan natuurlijk: hoe voorkom je deze ‘ballenbak’ van geïsoleerde losse modules? Dat doe je door slim te ontwerpen met flexibele eenheden en ‘connectoren’. Een flexibele eenheid ontwerp je vanuit samenhang. Connectoren zijn extra hulpmiddelen die ervoor zorgen dat die flexibele eenheden beter in elkaar ‘klikken’. Daarbij kan het gaan om ondersteuning bij het maken van keuzes (intake, advies, oriëntatie), assessments of begeleiding (in de vorm van coaching of online spreekuren).

Lees ook: Programmatisch toetsen

Flexibel examineren

‘Zeg Tineke, maar jij werkt nu toch vooral in de examenwereld? Gelden deze principes daar ook?’ Ja zeker! Ook in mijn huidige opdrachten is flexibilisering en flexibel examineren een hot item en zie je ook dat er wordt opgeknipt. Eigenlijk logisch natuurlijk omdat je op een goede manier wilt kunnen aansluiten bij wat het onderwijs doet. En daarbij geldt net zo goed dat je moet: blijven zorgen voor samenhang, die samenhang zichtbaar maken én als examenleverancier nadenken over wat je connectoren zijn en hoe je die invult. Maak je een beslisboom voor de keuzes die je kunt maken? Laat je iemand met een aantal vragen uitkomen bij de juiste (examen)producten, bied je individuele begeleiding of…? Ik denk dat je dit op verschillende manieren kunt invullen. Hoe die invulling eruit gaat zien is één van de uitdagingen van de komende periode. En dat gaat dan trouwens zowel over flexibele eenheden als connectoren.

Reacties zijn gesloten.