Het wiel van Romiszowski: is leren de oplossing?

Het wiel van Romiszowski. Dat klinkt als iets in de categorie ‘piramide’ of ‘verdeling’ (bijvoorbeeld 70 – 20 – 10). En daarmee als iets dat thuishoort in het rijk van de onderwijsmythen. Maar: dat is hier een gevalletje van ‘schijn bedriegt’. Het wiel van Romiszowski is wel degelijk een waardevol hulpmiddel. Waarom? Dat ga ik je vertellen.

Waarvoor gebruik je het wiel van Romiszowski?

Het wiel van Romiszowski gebruik je als hulpmiddel om te bepalen of jouw vraagstuk op te lossen is met een vorm van leren. Want het is zonde als jij al een heel leermiddel hebt ontworpen en ontwikkeld, terwijl het probleem (ook) ergens anders blijkt te liggen. Dan ben je niet zo succesvol als je graag zou willen.

Lees ook: Leren van je fouten

Hoe werkt het?

Je begint in het midden van de cirkel: bij het probleem. Daaromheen vind je meerdere stellingen die in jouw situatie van toepassing kunnen zijn. Kom je uit in het eerste kwadrant? Dan heb je te maken met een probleem dat geheel of voor een deel kan worden opgelost met leren en ontwikkelen. Kom je op een ander kwadrant uit? Dan moet je (ook) aan de slag met een bedrijfskundig probleem. Door op te schuiven in de ring vind je de bijpassende oplossingen. Deze kennisclip laat heel goed zien hoe je het Wiel van Romiszowski gebruikt.

Het wiel van Romiszowski
Afbeelding van Pete Linforth via Pixabay

Waarom is het waardevol?

Het is een model uit 1984: is het dan niet achterhaald? Nee, dat zeker niet. Het achterliggende onderzoek staat nog steeds. Het enige waar je kritisch mee om moet gaan zijn de vormen van leren die genoemd worden. Inmiddels zijn dat er namelijk veel meer. Door de opkomst van technologie, maar ook door nieuwe inzichten en daarmee andere vormen van leren. Dus wees daar gerust creatief in en vul het model daarmee aan.