Hoe gebruik je LinkedIn voor jouw netwerk?

Hoe gebruik je LinkedIn voor jouw netwerk?

Voor mij is LinkedIn vaak mijn ‘redder in nood’. Als je mij vraagt ‘ken je iemand die…’, is het antwoord meestal ‘ja’. En als ik diegene nog nooit live gezien heb, dan heb ik hem of haar meestal ontmoet via LinkedIn. Ik vind LinkedIn ook ideaal om via-via goede en inspirerende vakgenoten te vinden en ik lees er veel interessante vakinhoudelijke dingen. Ik denk graag dat ik het al best goed doe, maar het kan vast beter. Daarom luisterde ik naar de podcast ‘Verbeter je LinkedIn-profiel‘ van Denkproducties.

Verbeter je LinkedIn-profiel

Deze podcast is het tweede deel in een serie waarin marketingexperts de inzichten van Daniel Kahneman gebruiken. Die marketingexpert is dit keer: Marjolein Bongers. En verder kopieer-plak ik even uit de beschrijving.

Marjolein weet alles van LinkedIn. Hoe bouw je een overtuigend profiel? Hoe vergroot je jouw netwerk in de juiste richting? Wat doe je om een bredere én trouwere kring volgers te krijgen? Marjolein heeft zich erin verdiept en heeft antwoorden voor je. De inzichten van Daniel Kahneman zijn onmisbaar in haar werk.

Lees ook: Meer online invloed

LinkedIn
Afbeelding van tiffany loyd via Pixabay

Inzichten uit de podcast

Zoals altijd zet ik mijn inzichten op een rijtje. Het is geen samenvatting van de podcast, maar een overzicht van wat ikzelf interessant vond:

  • Probeer met je posts vooral het onbewuste brein aan te spreken. Mensen hoeven daar niet bij na te denken, dus dat is veel makkelijker.
  • Laat het moeilijk doen en het belangrijk willen overkomen achterwege.
  • Zorg dat je content ‘snackable’ is. Welke woorden en zinnen kun je skippen? En wordt het toch een lang verhaal, gebruik dan alinea’s.
  • Een bedrijfspagina is de basis voor een bedrijf. Maar om succesvol te zijn, heb je medewerkers nodig. Laat die het verhaal van je bedrijf vertellen.
  • En: vertel dat verhaal (als medewerker) gewoon zelf. Zet je daarbij over eventuele schaamte heen. Want die zit vaak alleen in je eigen hoofd.
  • Kwaliteit van de content gaat boven kwantiteit.
  • Je koppelt een verwachting/oordeel aan een beeld van iemand. Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Een goede profielfoto is daarom belangrijk. Met een glimlach, omdat je dan onbewust een positief beeld van iemand krijgt. Kijk in de camera en maak contact met de bezoeker van je profiel.
  • Als je een reden aangeeft, zijn mensen eerder geneigd om iets te doen. Het woord ‘omdat’ is daarom heel belangrijk.
  • Luister naar je netwerk: waar zijn zij mee bezig? Geef mensen aandacht. Bijvoorbeeld door te reageren. Daarmee word je sympathieker gevonden.
  • Als je een connectie met iemand wilt maken, is het belangrijk om een persoonlijk bericht te sturen. Daarmee maak je het verschil. Dit lijkt een open deur, maar in de praktijk doen maar heel weinig mensen dit op deze manier.
Bekijk mijn LinkedIn-profiel
Reacties zijn gesloten.