Hoe lang mag een e-learning duren?

Hoe lang mag een e-learning duren?

Hoe lang mag een e-learning duren? Is dat 15, 20 of 30 minuten? Of zolang als het interessant is? Zelf gebruik ik altijd als vuistregel dat ongeveer 25 minuten wel de max is. Omdat het dan overzichtelijk is en te doen blijft als je een beetje tijd tussendoor hebt. Maar heel wetenschappelijk onderbouwd is dat natuurlijk niet. En laat ik daar nu net iets over gelezen hebben, wat ik graag met jullie wil delen.

Prime-time en down-time

Eerder schreef ik al over de vergeetcurve van Ebbinghaus. Die laat zien hoe snel iemand informatie vergeet en dat het daarom belangrijk is om informatie te herhalen. En dat heeft weer te maken met het primacy- en regency-effect dat David Sousa beschrijft: aan het begin en aan het einde van een leerperiode wordt informatie het beste opgenomen en onthouden. Binnen een leerproces (les, training, e-learning) zijn er dan ook perioden van prime-time en down-time. Een prime-time periode is de optimale periode. Tijdens een down-time periode is de opslag van nieuwe informatie minimaal.

Leertijd

Maar wat heeft dit verhaal nu te maken met leertijd en de vraag: hoe lang mag een e-learning duren? Nou, een heleboel. Want: Binnen een leertijd van ongeveer 20 minuten zijn er (bij benadering) 2 keer twee prime-time momenten: één waarin het primacy-effect optreedt en één waarin je de leerperiode afsluit. Daartussen zitten twee down-time momenten. In het artikel op Vernieuwenderwijs zie je dit mooi visueel weergegeven.

Hoe lang mag een e-learning duren
Afbeelding van Nattanan Kanchanaprat via Pixabay

De ideale leertijd

De verhouding tussen prime- en down-time verandert met de lengte van de leerperiode. Over het algemeen geldt dat het percentage down-time toeneemt als de leertijd langer wordt. Met andere woorden: als je leertijd korter is, heb je een grotere kans dat je lerenden iets opsteken. Bij een leerperiode van 20 minuten duren de twee prime times in totaal ongeveer 18 minuten (90% van de lestijd), de down-time 2 minuten (10%). En als je uitgaat van 40 minuten duren de twee prime times in totaal ongeveer 30 minuten (75% van de lestijd), de down-time 10 minuten (25%).

Hoe korter hoe beter?

In zijn algemeenheid kun je denk ik wel zeggen dat een kortere e-learning beter werkt dan een langere e-learning. Maar om dat nu als ‘de waarheid’ te bombarderen gaat ook weer te ver. Omdat het ook afhangt van de invulling van de e-learning: in hoeverre heb je daarbij rekening gehouden met prime- en down-time? Doe je de juiste leeractiviteiten op het juiste moment? En als je dat doet, kan een e-learning van 80 minuten juist ook wel weer werken, mits je deze opbouwt uit verschillende blokken. Want wat je dan doet is dat je eigenlijk steeds nieuwe perioden van prime- en down-time creëert. Dus tja, heel erg zwart-wit is het allemaal niet. De clou is vooral dat je nadenkt over opbouw, werkvormen die je kiest en streeft naar een kortere e-learning of een opbouw die ‘voelt’ als een serie kortere e-learnings.

Reacties zijn gesloten.