Hoeveel vergeten mensen echt?
Vergeten we echt zo snel wat we leren? Dit vraagstuk wordt vaak vereenvoudigd met regels zoals “mensen vergeten 40% binnen 20 minuten”, maar klopt dit wel?
Wat zegt het onderzoek?
Volgens Will Thalheimer van Work-Learning Research varieert de mate van vergeten enorm. Factoren zoals het type materiaal, voorkennis en gebruikte leerstrategieën spelen een grote rol. Daarom zijn simpele regels over vergeten misleidend en vaak onjuist. Het vergeten kan variëren van 0% tot 94%, afhankelijk van de context.
Lees ook: Versla de vergeetcurve
Effectieve leerstrategieën zijn belangrijk
Effectieve leerstrategieën kunnen helpen om het onthouden te verbeteren. Herhaling, actieve betrokkenheid en feedback zijn cruciaal. Vermijd simplistische regels en focus op wetenschappelijk onderbouwde methoden. Concrete tips daarbij zijn:
- Integreer variatie en herhaling in je lesplannen om studenten te helpen informatie beter te onthouden.
- Gebruik formatieve evaluaties en feedback om het leerproces van studenten te monitoren en aan te passen.
- Informeer collega’s over de beperkingen van simplistische vergeetregels en stimuleer het gebruik van bewezen leerstrategieën.
Tegelijkertijd is het ook goed om je te realiseren dat die simpele regel (al is die dan onjuist) wel kan dienen als basis voor bewustwording van het nut van leerstrategieën en het zetten van de eerste stappen daarin. Dus mocht iemand er iets over roepen, dan kan dat ook een aanleiding zijn om de gebruikte leerstrategieën onder de loep te nemen. En dat is in principe nooit verkeerd.
Conclusie
Overall geldt het volgende: begrijp dat vergeten complex is en afhankelijk van vele factoren. Gebruik effectieve leerstrategieën en wees kritisch op simplistische regels. Dit helpt om informatie beter te onthouden en toe te passen.
Wil je meer weten? Lees het volledige artikel van Will Thalheimer hier.