Hybride leren: hoe maak je het gelijkwaardig?

Hybride leren: hoe maak je het gelijkwaardig?

Als hybride leren net zo werkt als hybride vergaderen, dan ben ik daar denk ik geen fan van. Want vaak als je online aansluit, ben je toch niet zo ‘bij’ en betrokken als de rest. Bovendien zijn er bijna altijd wel ergens haperingen. In het gesprek en/of in de techniek.. Kleine disclaimer: in de afgelopen periode heb ik wel gezien dat het in verschillende bedrijven heel anders kan gaan. Maar toch…

Afgelopen week kwam ik een artikel tegen over hybride leersessies. En dacht: wellicht is daar mooie inspiratie uit te halen. Of dat gelukt is? Lees snel verder!

Hybride leren

In een hybride leersetting is een deel van de deelnemers er ‘live’ bij, en een ander deel van de deelnemers sluit online aan. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Voordelen zijn bijvoorbeeld dat je geen reistijd kwijt bent en/of er toch bij kunt zijn als je in quarantaine bent. Tegelijkertijd is het een uitdaging om iedereen (evenveel) te betrekken, samen te laten werken en de ruimte te geven. Dat zijn dus zaken om absoluut over na te denken als je een hybride sessie gaat voorbereiden. Maar hoe doe je dat dan? Daarover is het artikel heel duidelijk. Ik citeer: Er bestaat geen blauwdruk of een ‘zo-moet-het’-lijstje voor hybride sessies. Het vraagt om uitproberen en spelen met verschillende elementen: beeld, geluid en werkvormen.

Dus dan is het vooral interessant om te weten wat er ongeveer mogelijk is, zodat je daaruit een keuze kunt maken. Zie dat voor jezelf vooral ook als een leerproces, waarbij je dingen mag proberen en concluderen dat je ze een volgende keer niet meer of toch anders doet. Durf te experimenteren!

hybride leren
Afbeelding van bertholdbrodersen via Pixabay

Vormen van hybride leersessies

Gelijkwaardigheid tussen de online en live deelnemers is belangrijk. En daar kun je in de vorm die je kiest al wat mee doen. Werk bijvoorbeeld met 2 facilitators, zodat je zeker weet dat beide ‘kanten’ evenveel aandacht krijgen. Je kunt ook een buddysysteem gebruiken, waarbij je een online aan een live deelnemer koppelt en je de live deelnemer verantwoordelijk maakt voor het betrekken van de online deelnemer. Daarnaast kun je ook nadenken over de opstelling. Zet je bijvoorbeeld de online groep op een beamer? Gebruik je ‘laptophoofden’? Of laat je iedereen online inloggen? Iedere opstelling heeft zijn eigen voor- en nadelen natuurlijk. Maar het kan je goed helpen om hierin een bewuste keuze te maken. Voor de exacte voor- en nadelen kun je het beste het artikel downloaden.

Lees ook: online trainen = online werkvormen

Werkvormen

Ook de werkvormen die je kiest zijn belangrijk om een hybride leersessie te laten slagen. Online polls en brainstorms werken bijvoorbeeld goed, omdat je daarmee voor iedereen de setting hetzelfde maakt. Iedereen is dan immers online. Datzelfde principe gebruik je als je afspreekt om een chatkanaal te gebruiken voor vragen of discussie. Ik vind dit wel voorbeelden van vormen die het leven van een facilitator makkelijker maken. En dat op een heel simpele manier. In het artikel zelf vind je nog meer van dit soort tips.

Reacties zijn gesloten.