Implementeren van leren: hoe doe je dat?

Implementeren van leren: hoe doe je dat?

Implementeren van leren is zo belangrijk. Want hoe mooi de leermiddelen ook zijn die je hebt ontwikkeld; als ze niet gebruikt worden, is het zonde van je tijd geweest. Hoewel dat misschien ook wel weer iets te zwart-wit gesteld is, vind ik wel dat het zo is. Een succesvol leermiddel wordt in de praktijk ook gebruikt. Hoe zorg je daarvoor? Ik geef je 5 tips voor het implementeren van leren.

.

Tip 1: Denk bij de ontwikkeling al na over implementatie

In een projectmanagementtraining leerde ik ooit dat het geheim van een project ‘m in de kop zit. Aan het begin dus. En dat je beter aan het begin iets meer tijd kunt nemen voor het bepalen van de noodzaak, het maken van een goed plan enzo, dan dat je daar te snel gaat. Als je te snel gaat, komt er later altijd ergens een moment dat je dat weer op je bordje krijgt. Dat geldt voor het implementeren van leren net zo. In de ideale wereld denk je in die beginfase daar ook al over na. Welke meerwaarde bieden ze? Welke problemen los je ermee op? Wie zijn je doelgroepen? Hoe word je succesvol voor al je doelgroepen? Dat zijn zo even wat vragen waar je in die eerste fase al over na moet denken.

.

Lees ook: Een krachtig L&D-manifest

.

Tip 2: Verzamel ambassadeurs

Verandering gaat vaak samen met weerstand. Want: wie ben jij om te zeggen dat het allemaal anders moet? En: als ik mijn kennis met jou deel, verlies ik mijn eigen waarde. Daar kun je natuurlijk tegenin gaan. En dat moet je zeker ook wel doen. Maar je kunt daarbij ook anderen, collega’s bijvoorbeeld, dat werk laten doen. Doordat je de collega’s die de potentie zien en (enigzins) enthousiast zijn, inzet als ambassadeurs van je product. Je betrekt ze, laat ze meedenken en laat eerste resultaten zien. En zij brengen die dingen weer in bij hun eigen team en leidinggevende. Vaak ontstaat er zo langzaam aan een voedingsbodem voor verandering.

.

Tip 3: Maak het gebruik laagdrempelig

Grootse en meeslepende veranderingen zijn vaak lastig. Omdat het heel nieuwe manieren van denken vraagt. Of omdat het een rigoureus andere werkwijze vraagt. Allereerst kun je er natuurlijk over nadenken hoe je dat stap-voor-stap kunt doen. Kun je bijvoorbeeld beginnen met iets of een onderdeel dat niet zoveel impact heeft? Daarnaast is het belangrijk om erover na te denken wat je kunt doen om het gebruik makkelijker te maken. Bijvoorbeeld door een kant-en-klaar lesplan aan te bieden, een gebruikerstraining te maken en/of andere tips, trucs en handigheidjes op een presenteerblaadje te geven.

.

implementeren van leren

.

Tip 4: Alles wat je aandacht geeft groeit

Alles wat je aandacht geeft groeit. En om iets aandacht te kunnen geven heb je tijd nodig. Dit noem je het Hawthorne-effect. Breng bepaalde zaken (problemen, oplossingen, successen) onder de aandacht. Maak ze zichtbaar. Neem de tijd voor de mensen in het project en hun wensen, belangen en zorgen. Hoe je dat precies doet, is daarbij veel minder belangrijk dan dat je dat doet.

.

Tip 5: Laat jezelf zien

En je project ook. Dus deel wat je maakt. Laat kleine veranderingen en voordelen zien. Vertel over kleine successen. Zorg dat je benaderbaar bent, zodat mensen je vanzelf bellen. En niet alleen als er problemen zijn, maar ook om hun eigen goede ideeën met je te delen. Gebruik die ideeën vervolgens ook echt en vertel erbij van wie ze afkomstig zijn. Zo creëer je een groep mensen die samen voor hetzelfde doel gaat.

.

Reacties zijn gesloten.