Interactieve podcast voor leren

Interactieve podcast voor leren

Nee, je hebt niet onder een steen geleefd als je nog nooit van een interactieve podcast hebt gehoord. Maar het bestaat wel. Echt waar! En ik kwam dat ergens tegen en wil dat graag delen. Dus vandaar…

Leren van podcasts

Van een podcast leer je door te luisteren. Het voordeel: je kunt ze luisteren, terwijl je iets anders doet. Dus als je in de auto zit of terwijl je een wandelingetje maakt. Ze zijn plaats- en tijdonafhankelijk. Je kunt ze luisteren waar en wanneer je maar wilt. Het doet een beroep op je verbeelding. Je kunt er intonatie, emoties en variaties in toon in kwijt. En het kan je ook aan het denken zetten.

De meest gebruikte toepassing is die van een opgenomen instructie. Let wel: dat kan ook de vorm van een interview of gesprek hebben. Je kunt podcasts ook inzetten om ’the classroom te flippen’. Dan laat je een podcast luisteren als voorbereiding op een bijeenkomst.

Genoeg redenen waarom het interessant is dus. Maar verlies tegelijkertijd je doel en doelgroep niet uit het oog.  Podcasts zijn populair onder jonge mensen (range 20 – 40 jaar) met een hoger opleidingsniveau. Zij zijn intrinsiek gemotiveerd om zichzelf te ontwikkelen in thema’s binnen én buiten hun eigen vakgebied.

interactieve podcast

Luisteren

Een podcast kan dus een heel mooi middel zijn. Maar echte interactie tussen de luisteraar en de podcastmaker is er natuurlijk niet. Je ziet wel dat podcastmakers dat via andere kanalen stimuleren. Je kunt dan bijvoorbeeld input geven voor of reageren op een podcast via Instagram. Terwijl de podcast zelf op een heel ander kanaal staat. Spotify is (op het moment van schrijven) de eerste die daar iets in gaat veranderen. Ze lanceren een Q&A-functie en een poll. Die kun je gebruiken om suggesties te krijgen voor toekomstige gasten, voor feedback over de keuze van het onderwerp en de indeling, en voor gamification-doeleinden.

Hoewel dit mooie vernieuwingen zijn, blijft het zo dat je luistert naar een verhaal dat er al staat. Je kunt het niet gaandeweg beinvloeden. En soms zou juist dat heel interessant zijn: want dat kan het een beter leermiddel maken. Dat is precies wat de makers van de eerste interactieve podcast dachten.

Lees ook: Podcasts voor leren

Interactie

Je kent vast de interactieve video wel. Een video waarin jij het verloop van het verhaal kunt bepalen. Waarom zou je dat principe niet ook op een podcast kunnen toepassen? De oogvereniging heeft dat niet alleen bedacht, maar ook uitgevoerd.

Hoe beleef je de wereld met een oogaandoening? Om mensen daar bewuster van te maken, lanceren de Oogvereniging en haar partners de eerste interactieve Eyepodcast-app met een spannende podcastserie. Geheel op basis van gehoor en geheugen moet de luisteraar keuzes maken die het verhaal sturen. 

Luisteraars bepalen zelf het verloop van het verhaal door keuzes te maken. Omdat Spotify dit soort dingen (nog?) niet ondersteunt, is daarvoor een nieuwe app ontwikkeld. Als luisteraar ga je op zoek naar een verdwenen tante, die het hoofd van een geheim genootschap blijkt te zijn. Iedere week komt er een nieuwe aflevering live. Zeker de moeite waard om te luisteren. En niet alleen omdat het leuk is, maar ook met je L&D-bril op: wat zou jij met een interactieve podcast kunnen en/of willen?

Reacties zijn gesloten.