Kennis van ICT voor onderwijskundigen

Kennis van ICT voor onderwijskundigen

Ooit, heel lang geleden (mijn neefje zou zeggen: in de tijd van de dinosaurussen) studeerde ik Opleidingskunde. Toen al had e-learning mijn interesse. Al was dat in die tijd niet te vergelijken met wat het nu is. En georganiseerd en gedisciplineerd en vooruitdenkend als ik toen ook al was, volgde ik een vak dat ‘mens-computer-interactie’ heette. Volgens mij was dat een vak van psychologie, dat voor een groot deel ook over kennis van ICT ging. Daar moest ik aan denken toen ik op LinkedIn las over de minor ‘ICT voor niet-ICT’ers.

Waarom is kennis van ICT belangrijk?

Of dat vak dat ik volgde mijzelf heel erg geholpen heeft in mijn werk weet ik niet zo goed. Want: lang geleden alweer. En het is toch anders als je in theorie leert hoe iets werkt, terwijl je nog geen praktische werkervaring hebt. Wel weet ik dat ik gaandeweg mijn werkende leven al doende én van mensen die er wel veel meer over weten veel over geleerd heb. Van algemeenheden over hoe dingen werken (regels, systemen die met elkaar praten) tot functionele eisen. En dan nog vind ik het lastig om in te schatten in hoeverre iets wat ik vraag moeilijk of makkelijk te realiseren is. Maar omdat ik de basis wel ongeveer beheers, kan ik daar het gesprek over voeren. En daarmee bepalen of we iets wel of toch niet gaan doen. Dat vind ik toch wel echt de waarde van dit soort kennis.

Belangrijk daarbij is dat je in de praktijk niet ontkomt aan technologie als je leeroplossingen maakt. Sterker nog: ik denk dat leeroplossingen zonder technologische component een zeldzaamheid zijn. Dat maakt dat je als onderwijskundige didactiek en techniek (en vorm) bij elkaar moet brengen. Je doet dat echt makkelijker als je er in de basis al iets van begrijpt.

Lees ook: Drie nadelen van e-learning

Kennis van ICT
Afbeelding van Lawrence Monk via Pixabay

Wat brengt een minor als ‘ICT voor niet-ICT’ers?

Daarvoor doe ik even ’the lazy way’ (kopiëren-plakken van wat de mensen achter de minor daar zelf over zeggen): “ICT is niet meer weg te denken en speelt in vrijwel elk vakgebied een rol. ICT is een grote kracht voor innovatie, maar weet jij er wel genoeg van? Kun je inschatten wat ICT voor jouw vakgebied kan betekenen? Wil je nadenken over nieuwe trends in ICT, over de kansen en mogelijkheden van ICT en hoe dat allemaal past in jouw eigen vakgebied? Wil je bijvoorbeeld ook eens wat kunnen programmeren of met een (mini) computer bijvoorbeeld de temperatuur kunnen meten? Denk je erover om een masteropleiding te gaan doen waarvoor meer kennis van ICT nodig is? Of vind je het gewoon leuk iets meer over ICT te weten, zodat je beter mee kunt praten met echte ICT’ers?

Deze voltijd minor richt zich op studenten die een ander vakgebied hebben dan ICT. Je leert de basisbegrippen van ICT goed kennen. Ook leer je na te denken over de toepassingen van ICT in je eigen werkveld, zowel huidige toepassingen als nieuwe innovaties. Daarmee ga je ook echt aan de slag, in de vorm van een project en een pitch. Na deze minor ben je nog geen ICT-expert, maar zeker in staat om beter mee te praten, denken en doen met ICT in je eigen werkveld.”

Hoe kun je meer leren over ICT?

Vooral die laatste alinea raakt volgens mij wel de kern van wat het je kan brengen als onderwijskundige: kennis van ICT helpt je om beter mee te praten, beter mee te denken en zelf ook voorstellen te kunnen doen. En uiteindelijk maakt dat betere leeroplossingen denk ik. Dus mijn advies: als je de gelegenheid hebt om meer te leren over ICT (op welke manier dan ook), altijd doen! Bekijk die manieren waarop je erover kunt leren ook in de brede zin. Een minor of MOOC is een manier, maar je kunt ook die ervaren collega aan zijn jasje trekken of je ICT-leverancier vragen om een workshop te geven. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, en ieder klein beetje nieuwe kennis helpt je al: veel kleine stappen samen maken uiteindelijk de afstand van een grote sprong.

Reacties zijn gesloten.