Langst gelezen blogs in 2021
Misschien is ‘langst gelezen blogs in 2021’ niet per se de goede titel. Maar Google Analytics noemt ze wel zo. In ieder geval gaat het om de blogs waarbij jullie er de meeste tijd aan besteden om ze te lezen. En die dus interessant zijn om te lezen. Hier komt daarom de top 3 van langst gelezen blogs in 2021!
.
Nummer 1: 5 tips voor het ontwikkelen van e-learning
Misschien moet ik vaker artikelen met tips schrijven. Maar zelf vind ik dat soort berichten vaak een beetje tegenvallen. Omdat het open deuren zijn, of omdat het tips zijn die ik allang ken. Hoe dan ook: voor dit artikel vinden jullie dat dus blijkbaar allemaal niet. En dat is mooi. Voor wie ‘m nog niet gelezen heeft. Dit artikel doet precies wat de titel al zegt. Je krijgt 5 tips voor het ontwikkelen van e-learning. Van beginnen bij het eindresultaat en het behapbaar maken tot en met het testen van je e-learning.
.
.
Nummer 2: Transfer van leren: van concreet naar abstract
Dit is ook de meest gelezen blog in 2020 en in 2021. Een blogpost over transfer van leren: van concreet naar abstract. De kern? Verschillende onderzoeken laten zien dat het geven van concrete voorbeelden transfer makkelijker maakt. Tegelijkertijd kan dit juist ook problemen geven. Leerlingen kunnen de voorbeelden namelijk ook uit hun hoofd leren waardoor er geen transfer is. De clou is daarom om niet alleen concrete voorbeelden te geven, maar langzaam een overgang te maken van concrete voorbeelden naar meer abstracte representaties.
.
.
Nummer 3: Zo’n onderwijskundige die er niets van snapt
Deze blogpost schreef ik naar aanleiding van een artikel waarbij ‘zo’n onderwijskundige die er niets van snapt ergens de schuld van kreeg. En daar werd ik een beetje boos van omdat het alle onderwijskundigen op dezelfde manier bekijkt. En ik mezelf in ieder geval niet op zo’n manier zie. Ik schreef: Mijn meerwaarde zit in het kunnen koppelen van kennis over onderwijs en leren aan toepassingen in de praktijk. Daar is geen vast recept voor. Niets werkt altijd in iedere situatie. Er zijn zeker wel hulpmiddelen en werkwijzen die impact hebben op de resultaten in het onderwijs, maar die kun je niet blind toepassen. Praktijkervaringen, context en voorkeuren van de doelgroep zijn daar ook van invloed op. Daarom hebben docenten en onderwijskundigen elkaar nodig. En dat lukt niet als ze als ‘wij-zij’ tegenover elkaar staan, of als er het gevoel is dat dit zo is.
.