Leercultuur: niet hetzelfde als veel trainingen aanbieden

Leercultuur: niet hetzelfde als veel trainingen aanbieden

Een oneindig aanbod aan e-learnings, trainingen die je kunt volgen, workshops… En dat allemaal gestimuleerd door de werkgever. Klinkt als het ideale plaatje toch? En ja, dat is ook top. Maar het is niet genoeg. En het is niet hetzelfde als een leercultuur. Ik vertel je waarom, geïnspireerd op dit artikel.

Cultuur van leren

Zo’n aanbod van leer- en ontwikkelmogelijkheden, dat je (bijna) onbeperkt kunt volgen is het schoolvoorbeeld van een ‘cultuur van leren’. En nee, dat is niet hetzelfde als een leercultuur. In een ‘cultuur van leren’ gaan individuen ijverig aan het leren. Tegelijkertijd blijft het leren een individueel gegeven, waarbij kennis blijft hangen in dat ene hoofd. En dus niet ook in dat andere hoofd terechtkomt. Of wordt gedeeld en daardoor breder en/of dieper wordt. En als die ene persoon met die kennis in zijn hoofd vertrekt naar een andere organisatie? Dan gaat al die kennis gewoon met hem mee. En er blijft niet zoveel achter als je eigenlijk zou willen. Zonde!

leercultuur
Afbeelding van StartupStockPhotos via Pixabay

Leercultuur

In een organisatie met een leercultuur gaat dat anders. Een leercultuur kenmerkt zich namelijk door uitwisseling tussen mensen: impliciet en expliciet kennisdelen, netwerkgebonden leren en leren waardoor de organisatie als geheel zich ontwikkelt. Leren gebeurt vooral tussen mensen. Door kennis met elkaar te delen. En niet door de hoeveelheid aangeboden opleidingen. Zo creëer je een ‘neuropad’ door het brein van de organisatie. Een leercultuur is daarom ook sterker dan een cultuur met veel leermogelijkheden.

Lees ook: de kenniswaardeketen

Hoe bouw je aan een leercultuur?

Zo’n leercultuur ontstaat niet vanzelf. Leiderschap, vertrouwen, autonomie en betrokkenheid vormen de basis. Leiders hebben impact door oprechte aandacht te hebben voor hun mensen. Want werk gaat niet alleen over doelen en KPI’s. Als er weinig vertrouwen is, is een leercultuur niet levensvatbaar. Want waarom zou je in zo’n situatie delen wat je weet? Autonomie en betrokkenheid maken dat je kunt én wilt leren. En deze basis-ingrediënten samen heb je eerst nodig, voordat je aan een leercultuur kunt bouwen. Zonder deze fundering stort het huis in of wordt het nooit zo groot en mooi als je zou willen.

Reacties zijn gesloten.