Leerdoelen van een online cursus: waar zet je die?
Waar zet je de leerdoelen van een online cursus? Nou, dat doe je toch altijd vooraan? Dus wat is dit nu weer voor een vraag? Ja, in de praktijk doe je dat altijd helemaal vooraan. Maar is dat echt de beste aanpak? Een aantal onderzoekers deed hier een experiment mee. Wil jij alvast een gokje wagen op de uitkomst? Bedenk dan nu voor jezelf op welke plek je de leerdoelen van een online cursus het beste kan zetten. En lees daarna vooral verder!
Leerdoelen van een online cursus
Leerdoelen geven richting aan een online cursus. Ze definiĆ«ren wat iemand na afloop van de cursus moet weten, begrijpen of toepassen. Voor ontwikkelaars is het daarbij belangrijk om leerdoelen zo ‘strak’ mogelijk te formuleren. Dat voorkomt namelijk ruis. Als er ruis is, dan geven jij en iemand anders (je opdrachtgever of inhoudsdeskundige bijvoorbeeld) een andere invulling aan het leren. Dat gebeurt sneller bij onduidelijk geformuleerde leerdoelen. Jij kunt bijvoorbeeld onder ‘inzicht in proces x’ iets heel anders verstaan dan je inhoudsdeskundige. En ruis zorgt eigenlijk altijd voor vertraging in het proces. Om het maar niet te hebben over discussies en irritaties.
Leerdoelen zijn belangrijk voor deelnemers
Leerdoelen zijn niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor je deelnemers. Met leerdoelen maak je duidelijk wat zij gaan leren in je online cursus. Daarmee geef je richting aan hun leerproces. Zij kunnen leerdoelen gebruiken om hun leeractiviteiten te sturen en na afloop als check: beheers ik na het afronden van deze online cursus inderdaad de leerdoelen?
Schrijf niet te ‘leerdoelerig’
Leerdoelen voor deelnemers formuleer je meestal niet hetzelfde als die voor ontwikkelaars, inhoudsdeskundigen en opdrachtgevers. Zelf zeg ik altijd: ‘Schrijf het niet te ‘leerdoelerig’ op’. Omdat je leerdoelen ‘strak’ formuleert kunnen ze gedetailleerd zijn en uitgebreid, maar dat is niet altijd (lees: meestal niet) wat een deelnemer nodig heeft. Die is meestal gebaat bij minder detail, zodat het geheel voor hem duidelijk wordt. Voor een deelnemer schrijf je dus minder juridisch dichtgetimmerd. Leerdoelen kunnen voor deelnemers ook een motiverende functie hebben. En ook daarom is het belangrijk om ze anders op te schrijven dan je voor jezelf doet.
Het experiment met de plaatsing van leerdoelen
De onderzoekers deden een experiment, waarbij ze keken wat er gebeurde als je de leerdoelen meer verspreid over de leerstof. En ze dichter bij de content zet waar ze bij horen. Vanuit (mijn) logica zou dat prima kunnen werken.
Na afloop bleek echter dat er geen significant verschil was tussen leerdoelen aan het begin en leerdoelen verspreid over de online cursus. Dat wil zeggen dat er op basis van dit ene experiment geen reden is om af te wijken van de traditionele manier om leerdoelen aan het begin van een cursus te zetten.
Lees meer
Het volledige artikel lezen? Dat kan hier. Gevonden via de nieuwsbrief van Learning Science Weekly (een aanrader!).