Leertheorieën op een tijdlijn

Leertheorieën op een tijdlijn

Leertheorieën op een tijdlijn: soms kom je op LinkedIn en/of Twitter pareltjes tegen. En als meerdere mensen dit pareltjes vinden, komt het voor dat je ze heel vaak tegenkomt. Dat gebeurde ook met deze leertheorieën op een tijdlijn. En hoewel ik eerst dacht: ‘wat valt er te zeggen/vinden over een tijdlijn?’, vond ik hem te mooi om niet te delen.

Over de tijdlijn

Thomas van myBrainisOpen heeft een tijdlijn gemaakt waarin hij 50 kernideeën uitlicht in relatie tot 9 belangrijke leertheorieën. De tijdlijn begint in 1885 met de vergeetcurve van Ebbinghaus en eindigt in 2020 met de derde editie van Richard Mayer’s boek over multimedialeren. Van elk idee of publicatie wordt de kern samengevat en wordt verwezen naar meer informatie.

tijdlijn leertheorieën
Bron: https://www.mybrainisopen.net/learning-theories-timeline

Wat kun je met deze tijdlijn?

Om te beginnen zet deze natuurlijk de belangrijkste leertheorieën in de tijd op een rijtje. Daarbij is het fijn dat de kern van iedere theorie ongeveer in één zin wordt samengevat. Als je wilt vergelijken, dan kan dat makkelijk. Voor mezelf bracht het mij ook wel weer een beetje terug naar mijn studietijd. Toen ik leerde over al deze theorieën, en dat zeker wel interessant vond, maar tegelijkertijd ook wel een beetje het kader miste om ze te plaatsen. Wat ik nu mooi vindt om te zien, is dat ik in de praktijk kernideeën uit verschillende leertheorieën combineer. Van de vergeetcurve van Ebbinghaus tot en met de advanced organiser van David Ausubel en de theorie over multimedialeren van Mayer.

Lees ook: Knowledge organisers

Ook ontdekte ik in deze tijdlijn dat er een derde editie is van Richard Mayer’s boek over multimedialeren. Zelf heb ik de eerste en tweede editie ook nog nooit gelezen, maar ik denk wel dat het de moeite waard is om aan deze derde editie te beginnen. Want om Thomas even (in vertaling) te quoten: Deze editie behandelt de toename van de multimedia-onderzoeksbasis en voegt drie aanvullende principes toe voor het gebruik van multimedia. Met daarnaast een grotere focus op het begrijpen van de cognitieve en motiverende processen tijdens het leren.

Reacties zijn gesloten.