Leren en ontwikkelen in coronatijd
Leren en ontwikkelen in coronatijd: minder budget en meer online. Dat is de titel van een artikel op de website HR-community. Die titel verwijst naar een onderzoek dat gedaan is in opdracht van Studytube. En dat onderzoek heeft best interessante resultaten.
Over het onderzoek
Middenin de coronacrisis peilde de Studytube Learning & Development Monitor 2021 bij ruim 1000 HR-professionals hoe Nederlandse organisaties leren en ontwikkelen vormgeven. Daarbij geeft een kwart van de HR-professionals aan dat er door de coronacrisis minder budget beschikbaar is voor leren en ontwikkelen in hun bedrijf. Dat verschilt overigens wel per sector. In de bouw, industrie en transport wordt er juist meer geld uitgegeven. De HR-professionals verwachten dat de ommezwaai van klassikaal naar online leren zich doorzet. Ook na de crisis.
Een verrassend resultaat?
Is dat een verrassend resultaat? Nee, ik denk het niet. Voor mij bevestigt het vooral wat je in de praktijk ook al ziet. Er zijn veel bedrijven die voorzichtig zijn. Tegelijkertijd zie je ook een duidelijke omslag naar digitaal leren. Ook bedrijven die dat tot nu toe niet omarmden, maken de omslag. Dat zag je vooral in het begin van 2020 gebeuren. En nu bedrijven de voordelen hebben ontdekt, willen ze er ook niet meer vanaf. En wat ik het interessantste onderzoeksresultaat vond? Dat online leren en klassikaal leren naar verwachting over twee jaar even groot zijn. Dus dat wil zeggen dat ze naar verhouding evenveel worden ingezet. En dat is natuurlijk heel fijn voor wie e-learnings ontwikkelt of leerplatforms verkoopt… Maar het zegt ook iets over de toekomst van blended learning. Want het kan evengoed betekenen dat je bewustere keuzes maakt in wat je offline en wat je offline doet. Kortom dat je een betere mix maakt. En dat zou, vanuit didactiek gezien, zeker ook de winst zijn! Dus ook interessante ontwikkelingen voor leren en ontwikkelen ná coronatijd.
Lees ook: Blend the right mix