Leren in lockdown: wat gebeurt er?

Leren in lockdown: wat gebeurt er?

Wat doen L&D-teams in tijden van corona? Wat gebeurt er met leren in lockdown? Jane Hart schreef hier een artikel over in Modern Workplace Learning wat ik graag met jullie wil delen. Zij inventariseerde wat er gebeurt met leren in lockdown. Ik wil hier graag naast zetten wat ik daaruit herkenbaar vind.

Leren in lockdown

Wat gebeurt er met leren in lockdown?

Jane Hart inventariseerde op Twitter wat L&D-teams deden in tijden van lockdown. Waren ze gewoon zo doorgegaan als voorheen? Gingen ze over op een strategie waarbij ze alles online zetten? Erkenden ze dat dingen moesten veranderen en dat dit een goede gelegenheid is om nieuwe benaderingen uit te proberen? Of bereidden zij zich voor op een post-Covid19-wereld waarin de werkplek niet meer hetzelfde zal zijn als voorheen? Het resultaat van haar peiling was dit:

Leren in lockdown

Hoewel het natuurlijk een Twitterpeiling is (denk hier alle disclaimers over aantal respondenten, betrouwbaarheid enzo bij), valt op dat er duidelijk mensen zijn die alles op dezelfde manier blijven doen. Bijvoorbeeld omdat alles al digitaal was. Anderen hebben als reactie alles online gezet. Werkt dat? Ik denk het niet. Je hoort bijvoorbeeld veel dat mensen last hebben van online moeheid of Zoom-vermoeidheid en ‘Zoombies’ worden. Een aantal respondenten van Jane Hart vat dit als volgt samen:

Leren in lockdown

En wat er vervolgens gebeurt (en dat is heel goed denk ik) dat L&D-ers op zoek gaan naar en gaan experimenteren met nieuwe formats. Denk daarbij aan:

  • talkshows
  • interactieve sessies
  • coaching
  • pop-up trainingen van maximaal 30 minuten over eenvoudige en urgente onderwerpen
  • boeksamenvattingen en podcasts
  • nieuwsbrieven
  • contentcuration
  • online creativiteit (denk aan ontwerpsessies, waarbij getekend wordt, virtuele post-its geplakt worden en dergelijke)

Lees ook: podcasts voor leren

Mijn bevindingen

Vind ik het verhaal hierboven herkenbaar? Ja, absoluut. In de poll van Jane zou ik eigenlijk twee antwoorden willen kiezen. Enerzijds doen wij hetzelfde als we altijd al deden. Maar dat komt omdat we al een digitaal product, een e-learningplatform, hebben. In die zin kunnen we dus ook gewoon hetzelfde doen, maar er is wel een verschil. Dat komt omdat de huidige situatie ervoor zorgt dat er veel meer belangstelling is voor ons platform. En dat is wat maakt dat het slimmer is om sommige dingen toch anders te doen. Zodat we bijvoorbeeld sneller content ontwikkelen en nog steeds goede service kunnen blijven bieden.

Tegelijkertijd doen we ook dingen echt anders en zoeken we bewust naar manieren om dingen helemaal anders te doen. Denk bijvoorbeeld aan een blended-strategie, het omvormen van face-to-face-aanbod en het ontwikkelen van nieuw aanbod in heel nieuwe vormen. In sommige opzichten biedt deze situatie de kans om jezelf opnieuw uit te vinden. En voor mezelf sprekend: dat vind ik wel echt een van de toffe dingen van de tijd van nu. Het geeft energie en ik weet zeker dat het heel mooie dingen gaat opleveren.

Reacties zijn gesloten.