Leren van animaties: verschillen tussen mbo en universiteit

Leren van animaties: verschillen tussen mbo en universiteit

Na een workshop over online onderwijs kwam er een intrigerende vraag naar boven over leren van animaties. Die vraag was: verschillen de ervaringen van studenten op mbo- en universiteitsniveau als het gaat om het leren van animatievideo’s? En nee, het was niet mijn eigen workshop. Maar ik vond de vraag wel interessant genoeg om het artikel erover te lezen en de informatie met jullie te delen.

Leren van animaties

MBO en uni-studenten zijn het erover eens: een goede animatie maakt leren makkelijker. Het helpt bij het begrijpen van complexe concepten en houdt de aandacht beter vast. Maar let op: Animaties moeten wel een meerwaarde hebben. Te veel prikkels? Dan haken studenten af. En belangrijk is dat animaties bijdragen aan het doel. En daar heb je ‘m weer, mijn eeuwige opmerking over doel-middelen: de gekozen werkvorm moet bijdragen aan het behalen van de leerdoelen. Doet ‘ie dat niet of niet genoeg, dan gaat het niet werken. Hier heb ik eerder al eens over geschreven. Leren van animaties is dus niet altijd een goed idee.

Leren van animaties

Verschillen tussen studenten van het mbo en de universiteit

  • Mbo’ers vertrouwen op docenten voor betrouwbare video’s. Uni-studenten gaan zelf op onderzoek uit als ze iets niet snappen.
  • Uni-studenten koppelen nieuwe info snel aan wat ze al weten. Mbo’ers hebben meer begeleiding nodig om die connecties te maken.
  • Oranje op paars is fijner dan zwart-wit. Kleur doet ertoe!

Lees ook: Hekel aan activerende didactiek

Kritische noot

Het artikel gaat vooral over de eigen bevindingen en ervaringen van de studenten. Kortom: hoe ze er zelf mee werken en wat ze daar fijn aan vinden. Dat is niet per se hetzelfde als de dingen die het beste leerresultaat geven. Daarnaast gaat het (zoals al eerder gezegd) altijd om de bijdrage van het middel aan het doel én de plaats die de animatie binnen het geheel van de leeromgeving heeft. Maar even goed is het natuurlijk interessant om te weten hoe studenten er zelf naar kijken. Dat kan namelijk zeker bijdragen aan het goed en leerzaam inzetten van animaties.

Reacties zijn gesloten.