Leren van TikTok

Leren van TikTok

Oké ik geef meteen toe: voor mezelf is TikTok niet het eerste platform waar ik naartoe ga als ik iets wil leren. Ik associeer het toch meer met gekke dansjes enzo. Maar TikTok heeft natuurlijk veel meer te bieden. En elementen daaruit kun je prima ‘lenen’ bijvoorbeeld als onderdeel van e-learning of voor microlearnings.

Microlearning en nanolearning

Microlearning betekent letterlijk ‘klein leren’. Het omvat relatief kleine leereenheden en kortetermijn leeractiviteiten. Een microlearning duurt gemiddeld zo tussen de 3 en 7 minuten. De vorm kan verschillen. Van infographic tot en met een quiz, poll, link of afbeelding.

Belangrijk is dat je een microlearning maakt met als doel om van te leren. Er is dus een leerdoel, er is sprake van activiteit van de lerende en er is nagedacht over transfer naar de praktijk. En daarin verschilt microlearning van microcontent. Van microcontent kun je indirect wel iets leren, maar het is niet per se ontwikkeld met het oog op het bepalen van bepaalde leerdoelen.

Lees ook: Microlearning: wat, waarom en hoe?

TikTok-filmpjes kun je eerder zien als nanolearning. Bij nanolearning is de studielast nog korter: zo’n twee minuten. Nanolearning focust zich op zeer specifieke vaardigheden. Is een tijd van maximaal 2 minuten niet te kort om te leren? Ik denk dat dit er vanaf hangt of die nanolearning dan het enige is wat je doet. Als je bijvoorbeeld een ‘how to’ bekijkt om een bepaald technisch probleem op te lossen, ga je daarna uitproberen of dat werkt. En dan breid je het leren in feite dus al uit. Daarnaast ben ikzelf regelmatig verbaasd over wat iemand in echt maar een heel korte tijd kan uitleggen.

Principes waarvan je kunt leren

En dat laatste is meteen het eerste wat je kunt leren van TikTok. De makers van TikTok dwingen je om de kern van wat je wilt overbrengen te vatten en alles eromheen (alle franje en randzaken) weg te laten. Daarnaast zie je dat het niet alleen om de inhoud gaat, maar ook om de manier waarop die wordt overgebracht. Dat zit ‘m in de tone-of-voice, maar ook in degene die in beeld is en hoe hij/zij dat doet. Samen is dat bepalend voor of het lukt om de connectie met de doelgroep te maken en te behouden. Hier vind je een voorbeeld van een Nederlandstalig TikTok-account dat dit goed doet. Tot slot zit het hem ook in de benadering van de inhoud. Die is scherp en to-the-point, maar ook creatief. Immers in de ideale wereld gaat een TikTok viral. Een voorbeeld van zo’n account is dat van Miss Excel.

TikTok
Afbeelding van antonbe via Pixabay

Tips van een TikTokker

En deze miss Excel heeft ook een interview gegeven, waarin ze tips deelt. Hieronder vind je een aantal van die tips die ook goed te vertalen zijn als je iets wilt met de TikTok-stijl of TikTok-achtige video’s wilt maken, bijvoorbeeld binnen een e-learning of microlearning:

  • Mensen willen dingen zien waar ze blij van worden, die energie geven en inspireren.
  • Creativiteit is cruciaal.
  • Houd dingen simpel en to the point: kill your darlings.
  • Splits onderwerpen eerst in subonderwerpen en denk dan na over een creatieve aanpak.
  • Connectie maken met je kijkers is essentieel.
Reacties zijn gesloten.