Leren: waar gebeurt het echt?

Leren: waar gebeurt het echt?

Leren: waar gebeurt het echt? Dat is een ietsiepietsie vrije vertaling van een afbeelding die ik op LinkedIn tegenkwam. Met als titel ‘where learning really happens’. En als belangrijkste resultaat dat je weer even met je neus op de feiten wordt gedrukt waar het gaat over het belang van informeel leren. Want ook al weet je dat echt wel, het is zo makkelijk om toch weer terug te vallen op een e-learning of training. Reden genoeg dus om het weer eens over het belang van informeel leren te hebben.

.

70 – 20 – 10

Oké, 70 – 20 – 10. Dit is een welbekend model. Met wetenschappelijk gezien veel haken en ogen. Maar als referentiemodel is het zeker wel geschikt. Het model is bedoeld om de traditionele visie op leren in organisaties om te draaien. Van leren als iets dat apart plaatsvindt, met een afstand tot de werkplek, naar leren als een continu proces, geïntegreerd in dagelijkse werkzaamheden.

.

Voor mezelf helpt het 70-20-10 model om expliciet te maken dat er meer is dan een cursus of een training. Dat je uiteindelijk op de werkplek iets moet kunnen met het geleerde en dat het daarom belangrijk is dat het totaalplaatje klopt. En dat een training dus niet op zichzelf staat, maar dat ook informele (of informelere) manieren van leren belangrijk zijn.

.

Leren: waar gebeurt het echt?

.

Leren: waar gebeurt het echt?

Tegelijkertijd betekent het ook dat leren niet alleen informeel plaats (hoeft) te vinden. Het kan juist ook waardevol zijn om er een formele(re) leeractiviteit aan te koppelen. Denk aan een training, microlearning of werkinstructie. Omdat juist die extra’s ervoor zorgen dat het geleerde beter beklijft. Want ze kunnen het makkelijker maken om nieuwe of andere verbindingen te maken in je brein. Bijvoorbeeld omdat je beter begrijpt waarom je doet wat je doet.

.

Linksom of rechtsom: leren is altijd een kwestie van een doel dat je wilt bereiken en waarvoor je geschikte middelen kiest en daar inhoud aan geeft. Daarbij kun je verschillende (leer)interventies kiezen en met elkaar mixen. En dat kunnen formele én informele (leer)interventies zijn.

.

Daarbij kan het interessant zijn om jezelf eens uit te dagen om te kijken wat je kunt bereiken met zoveel mogelijk informele (leer)interventies. Daarmee wordt je middelenmix ongetwijfeld anders dan anders. Misschien wel innovatiever ook. En in ieder geval heb je dan nagedacht over echt alle mogelijkheden.

.

Reacties zijn gesloten.