Loyalty content voor leren
Loyalty content voor leren? Nooit van gehoord? Nou, ik heb eerlijk gezegd ook geen idee of het bestaat. En anders is de term bij deze verzonnen. Ik las namelijk op Frankwatching een artikel over loyalty content: content om bestaande klanten te behouden. En volgens mij kun je dat ook prima toepassen op lerenden. Dat is daarom precies wat ik hier ga doen.
.
Loyalty content
Loyalty content is content die je maakt om lerenden die jouw platform al hebben weten te vinden te behouden. Dat is belangrijk. Omdat je er als lerende organisatie belang bij hebt als lerenden terugkeren. Ook nadat ze die verplichte leerlijn al hebben gevolgd. Het is zonde van de tijd en het geld als je lerenden opnieuw moet enthousiasmeren voor je leerplatform.
.
Daarnaast zegt de marketingtheorie dat loyalty content om het vertrouwen in jouw bedrijf of merk te vergroten. In termen van leren kan dat je bedrijf zijn, maar ook je leerplatform of een bepaalde niche in content die je bedient. Vertrouwen zorgt ervoor dat klanten sneller iets bij je kopen. Misschien gaan ze dan makkelijker voor die betaalde content. Vertrouwen zorgt er ook voor dat ze je sneller aanbevelen bij anderen. En daarmee haal je weer heel efficiënt nieuwe lerenden binnen.
.
.
Speel in op vragen en problemen
Genoeg redenen om iets met loyalty content te willen dus! Maar hoe doe je dat dan? Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar onderwerpen die je lerenden interessant vinden. Dat kunnen verdiepende onderwerpen zijn, maar ook onderwerpen die gaan over bepaalde pijnpunten. Daarmee zorg je ervoor dat een lerende niet met een vraag of probleem blijft zitten, maar weer verder kan. Daar kun je natuurlijk allerlei verschillende vormen voor kiezen: van tutorial tot en met checklist en blog. Wat het beste werkt hangt (zoals altijd) af van het doel dat je ermee hebt in combinatie met je mogelijkheden. Bedenk ook dat je leercontent niet altijd vanuit je eigen perspectief hoeft te delen, maar ook een lerende aan het woord kan laten. Die deelt dan bijvoorbeeld zijn eigen ultieme tip of vertelt over zijn eigen klantcase.
.
Maak het persoonlijk en speciaal
Dynamische content is ook een middel om je lerenden aan boord te houden. Omdat het persoonlijk en speciaal voelt. Een lerende die bijvoorbeeld een e-learning over warmtepompen heeft gevolgd, ontvangt een mail met daarin een link naar een andere module die gaat over de nieuwste trends rondom warmtepompen. Dat persoonlijke en speciale kun je ook creëren door lerenden toegang te geven tot exclusieve content. Bijvoorbeeld een Q&A met een expert.
.
Raak de emotionele behoeften
Waar je emoties of zingeving raakt, is er meer kans dat de inhoud bij een lerende binnenkomt. Van dat principe maak je bijvoorbeeld gebruik bij storytelling. En storytelling kun je ook prima inzetten voor leren. Daar schreef ik al eerder over. Het zorgt voor een band tussen jouw bedrijf of leerplatform en de lerenden. Een band die je niet zomaar verbreekt.
.